Informații pe care TREBUIE să le ceri de la angajator înainte de semnarea contractului de muncă
30-11-2023 6178
Timp de citire: 3 min.

Informații pe care TREBUIE să le ceri de la angajator înainte de semnarea contractului de muncă

Am pomenit în articolele anterioare că orice act sau contract de muncă trebuie întâi citit cu atenție. Totodată, e tare important să te asiguri că informațiile din contractul individual de muncă sunt complete și corespund realității. E important să faci un pic de research înainte de a bate palma cu un viitor angajator și să te asiguri că știi cu cine ai de-a face. 

Un angajator onest trebuie să fie deschis la întrebările sau neclaritățile pe care le are un candidat. Interesul sincer din partea unui viitor angajat arată dorință de cunoaștere a specificului muncii și e un semn bun. Iată ce informații trebuie să știi înainte de a semna contractul de muncă:

Ce conține propriu-zis contractul individual de muncă

Contractul de muncă trebuie citit cu atenție și se semnează dacă ambele părți sunt de acord cu condițiile stipulate. Acesta trebuie să includă:

  • numele şi prenumele salariatului;
  • datele de identificare ale angajatorului;
  • durata contractului (determinată/nedeterminată);
  • data de la care contractul urmează să-şi producă efectele;
  • specialitatea, profesia, calificarea, funcţia;
  • atribuţiile funcţiei;
  • riscurile specifice funcţiei;
  • drepturile şi obligaţiile salariatului și ale angajatorului;
  • salariul funcţiei sau cel tarifar, suplimentele, premiile, formele și modul de achitare a plăților salariale, precum şi periodicitatea acestei achitări;
  • compensaţiile şi alocaţiile, inclusiv pentru munca prestată în condiţii grele, vătămătoare şi/sau periculoase;
  • locul de muncă. Dacă locul de muncă nu este fix, se menţionează că salariatul poate avea diferite locuri de muncă şi se indică adresa juridică a unităţii sau, după caz, domiciliul angajatorului;
  • regimul de muncă şi de odihnă, inclusiv durata zilei şi a săptămînii de muncă a salariatului;
  • perioada de probă;
  • durata concediului de odihnă anual şi condiţiile de acordare a acestuia;
  • condiţiile de asigurare socială și medicală.

Beneficiile oferite de angajator

De regulă, angajatorul oferă aceste informații chiar în anunțul de angajare sau la interviu. E bine, totuși, să precizezi dacă compania oferă sau nu: laptop, telefon de serviciu, asigurare medicală privată, rambursarea anumitor cheltuieli, plata adițională a muncii în afara programului sau în weekend, cursuri de formare profesională, bonus la nașterea copilului și altele. 

Salariul net (curat)

Contractul de muncă trebuie să includă în mod obligatoriu salariul și alte plăți. În mod ideal, suma salariul indicată în contract ar trebui să fie aceeași sumă pe care o primește angajatul pentru munca sa (uneori în contract poate fi indicat salariul brut, adică remunerarea fără impozite și taxe). În realitate lucrurile stau altfel. Există fenomenul „salariului în plic”, când oficial se indică un salariu minim și restul se achită „neoficial”; există plăți adiționale, comisioane, procente pe care angajatorul nu le afișează deschis. Ca angajat, asigură-te că știi cât mai clar ce salariu și bonusuri vei primi lunar pentru munca ta și că acest venit este legal și transparent. 

Dacă există o clauză de confidențialitate, de mobilitate sau de non-concurență

Sună complicat, dar explicăm: 

  • clauza de confidențialitate prevede că angajatul nu are voie să divulge anumite date și detalii confidențiale despre companie;
  • clauza de mobilitate se referă la situațiile când locul de muncă nu este unul fix (cu deplasări, mobilitate ridicată, vizite de lucru) și angajatorul plătește toate costurile aferente și anumite bonusuri;
  • clauza de non-concurență prevede că angajatul, dacă părăsește compania, nu se poate angaja la un concurent din același domeniu. 

Potrivit art. 51 din Codul Muncii al RM, aceste clauze pot fi negociate și incluse în contractul de muncă, dar nu sunt obligatorii. E important să știi din timp dacă va trebui sau nu să semnezi așa ceva și să-ți fie explicat ce anume înseamnă aceste clauze pentru locul de muncă respectiv. 

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Bonus: 2 aspecte pe care e tare bine să le cunoști înainte să vii la interviu

  • Recenzii despre companie - de la clienți și angajați;
  • Domeniul de activitate, concurenții, poziția pe piață, reputația. 

Sperăm că aceste recomandări îți vor fi de folos la interviul de angajare, iar pentru mai multe informații nu uita să urmărești secțiunea de Noutăți și Resurse. Baftă!

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?