Ce înseamnă profesia de manager și cum să devii un manager bun?
05-09-2023 1184

Ce înseamnă profesia de manager și cum să devii un manager bun?

Peste 500 de joburi în management sunt disponibile pe delucru.md, una dintre cele mai populare categorii de pe platformă. Tot în această categorie sunt indicate cele mai mari salarii, de circa 20.000 - 30.000 lei. Cine sunt managerii, care este rolul lor într-o companie și ce trebuie să faci pentru a avea o carieră în domeniu, citește în continuare.

Ce înseamnă a fi un manager?

Un manager este persoana care preia un rol de conducere într-o organizație și administrează o echipă de angajați. De obicei, managerii sunt responsabili pentru gestionarea unui anumit departament în cadrul companiei. Există mai multe tipuri de manageri, dar, în general rolul lor este să asigure comunicarea dintre angajați și directori. Cele mai populare profesii în management sunt: manager de vânzări, manager de achiziții, manager de oficiu, manager relații cu clienții, project manager ori manager IT.

Care sunt responsabilitățile unui manager?

Responsabilitățile zilnice ale unui manager variază în funcție de industria în care lucrează. Cu toate acestea, unele îndatoriri sunt comune managerilor din diferite domenii. Acestea includ:

1. Conducerea unei echipe

Rolul managerului este să ofere direcții angajaților, să răspundă la întrebările acestora, să delege sarcini și să asigure progresul activităților. De asemenea, sunt responsabili de instruirea și motivarea angajaților în îndeplinirea sarcinilor de serviciu, dar și de medierea conflictelor dintre colegi.

2. Luarea deciziilor

Jobul de manager presupune asumarea unor decizii complicate, care vor influența funcționarea unor procese ori a departamentului. De asemenea, este important ca managerul să aibă capacitatea să ia rapid decizii și în condiții de stres.

3. Gestionarea bugetului departamentului

Managerii monitorizează atent cheltuielile, identifică oportunitățile de economisire și asigurarea unei distribuiri eficiente a resurselor în funcție de priorități. 

4. Evaluarea performanțelor angajaților

În cadrul sesiunilor periodice, managerii oferă feedback și sugestii pentru îmbunătățirea performanței angajaților. Totodată, ei decid dacă să angajeze sau nu mai mulți specialiști în departamentul lor.

5. Stabilirea obiectivelor și planificarea strategiilor

Această etapă implică analiza atentă a direcțiilor organizaționale și a tendințelor pieței, în vederea identificării unor obiective realiste și relevante. Odată stabilite obiectivele, managerii lucrează la elaborarea planurilor strategice și pun în aplicare tactici care să asigure realizarea lor, cât și monitorizarea performanțelor.

Tipuri de manageri

În funcție de ierarhia companiei și de domeniu, jobul de manager se împarte în câteva categorii:

1. Top manager - sunt angajații implicați în strategia generală a companiei. Pot superviza mai multe departamente și sunt responsabili de atingerea obiectivelor strategice ale companiei. 

2. Managerii generali sunt responsabili pentru o varietate de sarcini de management, repartizarea task-urilor pentru angajați și dezvoltarea noilor planuri.

3. Managerii de linie sunt responsabili pentru atingerea unor rezultate specifice. De obicei, responsabilitățile lor se referă la produsele sau serviciile companiei.

4. Managerii de echipă ori supervizorii sunt responsabili de monitorizarea îndeplinirii proiectelor și a echipelor. La fel ca managerii de linie, ei raportează rezultatele către conducerea superioară a companiei.

Abilități necesare pentru jobul de manager

Potrivit unui sondaj realizat de Gartner în 2021, cei mai eficienți manageri sunt cei care construiesc relații profunde  cu angajații lor. Acest lucru este demonstrat de faptul că în ultimii cinci ani, managerii HR au angajat și dezvoltat manageri care aveau abilități de coaching și motivau angajații. Alte aptitudini importante sunt:

1. Leadership

Leadershipul este o calitate fundamentală pentru manageri, deoarece este cheia conducerii unei echipe. Managerii trebuie să aibă abilitatea de a motiva și încuraja angajații prin propriul exemplu. Astfel, un manager bun trebuie să încurajeze angajații să gândească optimist și să dea dovadă de pozitivitate în interacțiunile cu ceilalți.

2. Abilități de management

Includ o serie de hard skills, precum: delegarea sarcinilor, evaluarea angajaților, crearea planurilor de proiect și de creștere profesională în echipă. De asemenea, managerii trebuie să poată evalua riscurile, să ia rapid și asumat decizii, dar și să poată negocia cu colegii ori partenerii. 

3. Abilități de comunicare

Modul în care un manager comunică cu echipa poate determina atmosfera și succesul companiei. Un manager trebuie să-și poată adapta stilul de comunicare la situația în care se află și cu oamenii, cu care interacționează. Pe lângă faptul că trebuie să-și poate formula coerent mesajele, un manager trebuie să poată asculta activ și să fie empatic.

Citește și Învață să comunici asertiv

4. Organizarea

Această calitate este importantă pentru a reduce stresul, respectarea termenilor limită și pentru optimizarea resurselor. De asemenea, ajută la organizarea lucrului în echipă și la divizarea oamenilor în funcție de capacitățile și punctele lor forte, fără a provocări și conflicte interne.

5. Capacitate de convingere

Managerii care inspiră încredere și sunt convingători pot să-și conducă angajații cu mai multă ușurință. Tot ei își inspiră colegii prin puterea propriului exemplu. Această capacitate este asociată cu încrederea în sine și curajul de a lua decizii profesionale.

6. Aptitudini de rezolvare a problemelor

Această abilitate implică analiza eficientă a situațiilor, identificarea cauzelor principale ale problemelor și dezvoltarea unor soluții eficiente. Un manager cu abilități puternice în rezolvarea problemelor este o persoană rezilientă, care contribuie direct la eficiența și succesul organizației.

7. Planificare

Pentru un manager este primordial să fie vizionar și să planifice strategic activitățile companiei și a echipei. În abilitatea de planificare se include desfășurarea cercetărilor aprofundate despre situația curentă a companiei și modul în carea aceasta corespunde obiectivelor stabilite.

Ce se cere de la un manager în anunțurile de angajare?

Pe lângă abilitățile generale, de care trebuie să dea dovadă oricare persoană care aspiră la o poziție în management, sunt și anumite cerințe specifice în funcție de postul vacant. De exemplu, în anunțul de angajare pe poziția de Manager achiziții la Grafit Holding, este important ca persoana să cunoască limba engleza la nivel avansat B2-C1, să aibă experiență în managementul relației cu clienții (CRM), abilități de soluționare a problemelor, abilități de organizare și de convingere.

Pe când în anunțul de angajare pe poziția de manager vânzări la Kameleon, se cere ca viitorul angajat să „aibă simțul umorului, să fie optimist, să se dezvolte în continuu, să iubească oamenii și să le înțeleagă necesitățile, să fie corect, onest și cu abordări originale”. Lista de competențe mai include: comunicare clară și eficientă, abilități de documentare / păstrarea evidenței și analiza comportamentului consumatorilor.

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Cum să devii un manager?

1. Alege domeniul în care vrei să te specializezi

Dacă ai deja o carieră în domeniul producerii și vrei să avansezi la poziția de manager, atunci tranziția va fi mai ușoară decât dacă vrei să te reprofilezi din domeniul producerii într-o poziție de manager financiar ori de achiziții. 

2. Alocă timp instruirii

După ce ai ales domeniul în care vrei să te specializezi, investește în educația ta profesională. De exemplu, poți să te înscrii la o facultate, la cursuri ori la sesiuni de mentorat. La fel de important este să investești constant în noi abilități profesionale și dezvoltarea celor existente. De exemplu, poți să mergi la training-uri în domeniu organizate de Centrul de Instruire și Consultanță Organizațională (CICO), să te licențiezi în Business și administrare la Universitatea de Stat ori Academia de Studii Economice sau să faci masteratul în managementul proiectelor.

3. Construiește-ți rețeaua profesională

Dacă ești la început de carieră ori de abia cochetezi cu ideea de a deveni manager, este important să începi să lucrezi la reputația ta. Trebuie să mergi la evenimente profesionale, să faci networking și să stabilești noi conexiuni. 

4. Câștigă experiență

Acceptă poziții de junior pentru prima perioadă ori înscrie-te la diferite stagii de practică pentru a obține experiență. Totodată, periodic analizează planul și progresul, pe care le-ai făcut. Poți să organizezi sesiuni comune de feedback cu echipa, în care să discutați deschis sau să te autoevaluezi, în baza analizei tale SWOT. Ulterior, poți dezvolta un plan de acțiune pentru a evita să te confrunți cu aceleași eșecuri în următorul tău proiect.

5. Stabilește obiective SMART în carieră

Obiectivele specifice, măsurabile, accesibile, relevante și încadrate în timp, te vor ajuta să rămâi pe drumul cel bun pentru a deveni un manager profesionist.

Managementul este unul dintre domeniile care se dezvoltă cu o viteză uluitoare și unde nu te vei plictisi. Pe delucru.md te așteaptă zeci de joburi în management cu salarii mari și condiții bune de muncă. Depinde doar de tine ce oportunități vrei să alegi și în ce direcție vrei să alegi.

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?