Dacă ar trebui să facem top cu cele mai populare soft skills indicate de candidați în CV-urile de pe delucru.md, atunci acesta ar arăta așa: competențe de comunicare, competențe de comunicare și…competențe de comunicare. Și pe bună dreptate. În lumea în care trăim, cu toate schimbările și mulțimea de call-uri și e-mailuri, este important să te faci înțeles/înțeleasă. De asemenea, abilitățile bune de comunicare te ajută să ai un CV mai valoros și-ți oferă mai multe oportunități de angajare. Care sunt cele mai apreciate competențe profesionale de comunicare și interpersonale, pe care trebuie să le incluzi în CV-ul tău, citește în continuare.
Înainte să înveți cum să transmiți eficient un mesaj, este prioritar să poți asculta interlocutorul. Când îl asculți, îi oferi validare, îi arăți că este important pentru tine ceea ce-ți spune și reușești să stabilești o relație de colaborare sau de prietenie. Această abilitate îți va permite să înțelegi mai bine sarcinile pe care le primești de la managerul tău și să livrezi un rezultat mai bun.
Abilitatea de a vorbi în public este necesară în orice domeniu. E de apreciat să poți transmite un mesaj clar, concis și convingător. Oamenii care dețin această abilitate pot accesa cele mai bune oportunități datorită faptului că știu ce să comunice, cum să o fac, știu să-și controleze limbajul corpului, tonul vocii, emoțiile, altfel spus știu cum săs se facă plăcuți în fața celorlalți, cum să le mențină atenția și să-i convingă.
Claritatea este abilitatea de a transmite un mesaj cu exactitate. Vorbește simplu și clar, ca să nu lași loc de interpretări și ca persoana cu adevărat să te înțeleagă. O altă calitate care merge mână-n mână cu aceasta este capacitatea de a vorbi concis - scurt și la subiect. Nimănui nu-i plac istoriile foarte „întortocheate” spuse într-o ședință de planificare sau la un debriefing.
Abilitatea de ghida conversația în direcția dorită, de a degaja o atmosferă tensionată și de a valida emoțiile celuilalt sunt cele mai esențiale competențe de comunicare la job. De multe ori în mediile profesionale ne putem confrunta cu situații de conflict, din acest motiv este imperios să dezvoltăm această abilitate, care o să ne permită, într-un mod inteligent să aplanăm momentele tensionate, să ajungem la un numitor comuni și să putem în continuare munci pentru atingerea obiectivelor.
Comunicarea asertivă este un stil de comunicare care implică exprimarea opiniilor, sentimentelor și nevoilor proprii într-un mod direct, clar și respectuos, fără a încălca drepturile sau opiniile celorlalți. Comunicarea asertivă este esențială pentru relațiile sănătoase și pentru a evita conflictele. Ea contribuie la stabilirea unor relații bazate pe încredere și respect reciproc.
Aceste abilități se completează reciproc și joacă un rol crucial în cadrul fiecărei interacțiuni, fie că este vorba de comunicare la locul de muncă, în relații personale sau în orice alt context social. Practicarea lor constantă poate îmbunătăți semnificativ calitatea comunicării tale.
Mai sus am dat câteva exemple de competențe de comunicare și interpersonale, care sunt extrem de utile în carieră, însă nici pe departe acestea nu sunt unicile. De multe ori, descrierea jobului îți „sugerează” ce abilități de comunicare sunt necesare și pe care să le incluzi. Hai să simplificăm un pic.
De exemplu, dacă într-un anunț de angajare de pe delucru.md pentru poziția de manager este indicat că se cer „abilități de negociere și de planificare”, atunci trebuie să indici că poți comunica convingător, asculta activ, oferi și primi feedback.
De obicei, CV-urile sunt citite „pe diagonale” de HR manager. Astfel, este important să se regăsească acolo cuvinte cheie, necesare postului vacant.
Capacități de comunicare scrisă și verbală; empatie, încredere în sine, atitudine pozitivă, abilități de lucru în echipă, vorbire persuasivă, comunicare asertivă și capacități de negociere.
O regulă esențială, care „datează” încă din copilărie spune că „minciuna are picioare scurte”. Altfel, spus fii sincer/ă cu tine atunci când alegi ce competențe de comunicare să adaugi în CV. Scrie doar abilitățile, pe care cu adevărat le ai și în care ești sigur/ă. Deci, pentru început identifică care sunt competențele de comunicare, pe care le deții cel mai bine. Din lista enumerată mai sus, alege 3-5 aptitudini, în care ai cea mai mare încredere și pe care le-ai folosit în activitatea ta profesională. Ulterior, citește repetat lista de responsabilități a jobului la care vrei să aplici și vezi care dintre competențele tale sunt potrivite.
După ce ai definit principalele abilități de comunicare, pe care le deții, adaugă-le în CV. Cea mai sigură metodă este să oferi unele dovezi sau să demonstrezi cum te-au ajutat aceste aptitudini în carieră. De exemplu, în loc să menționezi că ai „abilități puternice de negociere”, menționează că ai „negociat 50 de contracte cu organizații de top” sau oricare alt rezultat obținut. De asemenea, scrierea corectă și expresivă în CV va fi principalul indicator că deții competențe de comunicare.
Cel mai important este să scrii concis și clar. Utilizează fraze scurt, evită termeni vagi și concentrează-te pe punctele tale forte.
Abilitățile de comunicare sunt necesare pentru toată lumea, la toate locurile de muncă. Vezi câteva recomandări cum să-ți îmbunătățești competențele de comunicare:
Competențele de comunicare sunt indispensabile dacă îți dorești să avansezi în carieră. Analizează cu atenție abilitățile tale puternice și identifică-le pe cele, asupra cărora mai ai de lucru. Pentru mai multe sfaturi și recomandări referitoare la dezvoltarea carierei tale, te invităm să urmărești platforma delucru.md.