Legea și Piața Muncii
25-01-2023 Categorie: Legea și Piața Muncii
164

Ghid pentru siguranța datelor și informației online în 2023

În prezent, aproape toate companiile, instituțiile, organizațiile operează cu date și informații în regim online, pe platforme sau dispozitive digitale. Siguranța digitală sau cibernetică este practica de a proteja informațiile, dispozitivele și activele digitale. Între acestea se numără datele personale, conturile, fișierele și chiar banii.

Deși pare de la sine înțeles, siguranța datelor online nu e o joacă. La fel cum încuiem sertarul cu acte personale și depozităm banii la bancă, într-un mod similar avem nevoie de modalități de a proteja informațiile online. Iar aceste informații și date sunt multe, foarte multe.Companiile în prezent sunt responsabile nu doar de informațiile lor, ci operează, stochează, fac tranzacții cu informații care aparțin persoanelor terțe: clienți, oameni ca mine sau ca tine, parteneri de afaceri, furnizori.

Companiile încep să realizeze că deținerea de informații, în special de informații sensibile despre oameni, le fac ținta atacurilor cibernetice, a scurgerilor de date, care se pot lăsa cu consecințe serioase. Amenințările cibernetice au crescut semnificativ în 2022 și continuă în 2023, iar mulți dintre noi nu se simt în siguranță când navighează pe internet și le sunt cerute datele personale. 

Cum poate un utilizator simplu de internet să asigure protecția datelor online?

Deși companiile și instituțiile sunt cele care trebuie să asigure protecția datelor online la nivel de organizație, prin practici și politici interne eficiente, fiecare utilizator de internet și, implicit, angajat sau liber profesionist, trebuie să fie responsabil de siguranța datelor sale și să întreprindă măsuri elementare de protecție a informațiilor digitale. 

Multe companii oferă angajaților traininguri despre protecția datelor online. Pe lângă asta, câteva modificări simple la dispozitivele și conturile tale pot proteja datele de încercările din exterior de a fi accesate. Cipher, una din companiile de top în lume în domeniul siguranței cibernetice, a identificat câteva acțiuni simple pe care le poți face ca utilizator pentru a spori siguranța digitală:

Actualizează software-ul. Sistemele de operare ca Windows, MacOS, iOS sau Android, precum și aplicațiile și browserele trebuie să fie actualizate cu cele mai recente corecții și remedieri de la producător. Acest lucru ajută la eliminarea vulnerabilităților pe care hackerii le folosesc pentru a accesa dispozitivele. 

  • Activează actualizările automate de sistem pentru dispozitivul tău;
  • Asigură-te că browser-ul web de pe desktop utilizează actualizări automate de securitate.

Utilizează protecția Anti-Virus. Software-ul de protecție antivirus (AV) a fost cea mai răspândită soluție de combatere a atacurilor cibernetice. Software-ul AV blochează programele malware și alți viruși să intre în dispozitivul tău și să-ți compromită datele. Utilizează software antivirus de la furnizori de încredere și rulează un singur instrument AV pe dispozitiv.

Utilizează parole puternice. Orice platformă online unde trebuie să-ți creezi un cont are mențiunea că parola trebuie să fie puternică. De asemenea, se recomandă să eviți auto-filling-ul și să culegi parola și datele manual. Iată ce să iei în considerare când creezi o parolă: 

  • o parolă trebuie să aibă minim 8 caractere;
  • o fi greu de memorat, dar parola trebuie să fie unică pentru fiecare cont;
  • parola trebuie să conțină cel puțin o literă mică, o literă mare, un număr și simboluri;
  • se recomandă să-ți schimbi parola o dată pe an.

Utilizează autentificarea cu doi sau mai mulți factori (Two-Factor sau Multi-Factor Authentication). Autentificarea cu doi sau mai mulți factori este o modalitate de a adăuga „straturi” suplimentare de securitate metodei standard de identificare a parolei online. Cu autentificarea simplă, în mod normal ai introduce un nume de utilizator și o parolă. Cu doi sau mai mulți factori, ți se va cere să introduci o metodă suplimentară de autentificare: un cod de identificare personală, expediat prin telefon sau email, o altă parolă sau amprenta. 

Fii foarte atent la scam și la phishing. Poate nu ți-e cunoscut termenul de phishing, dar la sigur știi de acest fenomen: este o escrocherie care are ca scop convingerea utilizatorului să furnizeze date personale. Cel mai simplu exemplu: oamenii care au fost contactați din numele „băncii” să ofere numărul cardului și parola. Frecvente sunt și situațiile în care cineva din prieteni îți trimite un link care, o dată deschis, îți blochează contul. Așadar, fii foarte atent la e-mailuri, apeluri telefonice, mesaje, nu da click pe link-uri întâmplătoare, reclame și nu oferi informații personale fără a confirma cine le cere și de ce.

Escrocii mizează pe sentimentul de frică sau amenințare ca să manipuleze oamenii să le ofere datele: dacă nu dai click pe link, îți dispare contul în 24 de ore; dacă nu spui parola la card, se blochează contul bancar; dacă nu oferi datele personale, vei fi acuzat de o infracțiune, etc.

Statistica arată că persoanele care au peste 45 de ani sunt cel mai des ținta atacurilor online, din cauza cunoașterii slabe a modului în care funcționează mediul digital. Așadar, ghidează-ți părinții și colegii mai în vârstă să cunoască mai multe și să-și protejeze datele online. Prezența online trebuie să fie sigură pentru orice utilizator - există multe instrumente și setări care te pot proteja în mediul virtual. A ști să navighezi pe internet în siguranță este primul pas către utilizarea corectă și productivă a internetului. 

Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
Distribuie:
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?