Ghid de scriere a CV-ului, dacă ești proaspăt absolvent, fără experiență!
18-07-2023 7338
Timp de citire: 5 min.

Ghid de scriere a CV-ului, dacă ești proaspăt absolvent, fără experiență!


Aplici la primul tău job? Mulți o să-ți ureze succes”, iar noi vom fi mai pragmatici și-ți vom oferi instrumentul indispensabil, care te va ajuta să-ți convingi angajatorii. Da, îți punem la dispoziție un ghid de realizare a primului tău CV.

E OK să termini facultatea sau liceul și să nu știi cu ce să începi, să fii nedumerit în legătură cu informația pe care trebuie s-o incluzi în CV, cu formatul pe care să-l alegi…toți am trecut prin asta. Suntem aici pentru a-ți fi de folos. Te învățăm să-ți “vinzi” abilitățile pe care le-ai dobândit, timpul tău și cunoștințele, pe care angajatorul abia așteaptă să le “cumpere”.

...

Diana Moraru

Expertei în Resurse Umane, Coach și Mentor de carieră la nivel internațional acreditat.

Vom începe cu declarația încurajatoare a Expertei în Resurse Umane, Coach și Mentor de carieră la nivel internațional acreditat - Diana Moraru: “Depinde foarte mult pentru ce fel de loc de muncă aplică studentul. Angajatorii din domenii precum cel bancar, financiar, marketing etc. au tendința de a selecta persoane cu experiență. Totul depinde de companie și de sistemul de recrutare.


CV-ul candidatului este oglinda sa și este extrem de important ca un HR Manager să poată privi în profunzime, să poată vedea în primul rând personalitatea, valorile persoanei din CV. 
Mă refer aici la tipologia comportamentală, la trăsăturile de caracter, la partea de interacțiune cu oamenii etc. Pentru că dacă valorile sale nu sunt identice cu ale companiei, oamenii respectivi nu vor putea performa în cadrul organizației.”.

Așadar, pentru că ai de pregătit un CV fără experiență, îți sugerăm să folosești formatul cronologic invers, care conține următoarele secțiuni:

  • Date de contact și o declarație de scop
  • Stagii, activități extracurriculare, proiecte și muncă voluntară în educație (în locul experienței de muncă)
  • Aptitudini

Dar să le luăm pas cu pas.

1 Completează antetul cu date personale

  • Nume și prenume
  • Adresă (e suficientă doar denumirea localității)
  • Adresă de e-mail profesională (ex. Prenume@gmail.com)
  • Număr de telefon
  • Link către o pagină/profil profesional (LinkedIn, dacă ai).

2 Descrie-ți ambițiile profesionale

Imediat sub datele de contact, în 3-4 propoziții, scrie despre obiectivul tău:

  • Domeniul studiat (sau în curs de studiere)
  • Talente și experiențe relevante jobului la care aplici
  • Argumentul forte de ce îți dorești să ajungi pe această poziție, în această companie.

3 Scoate educația în evidență!

Dacă ai fi avut experiență profesională, acest loc ar fi fost completat de posturile pe care le-ai ocupat. În cazul tău - educația va fura atenția recrutorului.

  • Nivel de calificare (licență, masterat, doctorat)
  • Denumirea instituției
  • Perioadă de studii ( ex.: 2018-2021)

Opțional:

  • Media notelor obținute
  • Merite speciale
  • Cursuri relevante
  • Programe de schimb

4 Include stagiile de practică realizate

Plătite sau nu, stagiile din timpul facultății sunt așezate la loc de cinste, alături de experiența practică. Datorită lor, ai oportunitatea de a aplica în viața reală teoria asimilată, de a descoperi profesioniști din domeniu și de a crea legături pentru viitoarele joburi.

5 Indică activitățile extrașcolare sau voluntare la care ai participat

Menționează activitățile de voluntariat și proiectele care demonstrează că ai învățat să stăpânești noi abilități.

Experta Diana Moraru oferă sfaturi prețioase și aici: “Voluntariatul este perceput ca experiență, tocmai pentru a susține absolvenții si studenții. Aici poți enumera 2-3 responsabilități pe care le-ai avut în cadrul activităților de voluntariat. De exemplu, ai făcut voluntariat în cadrul organizației studenților și ai fost responsabil de partea organizării conferințelor, de contactarea partenerilor externi etc. Poți trece și numărul de conferințe organizate.
Angajatorul vrea să înțeleagă capacitatea ta de procesare a volumului de muncă, viteza cu care poți exercita sarcinile și dacă ești un om de acțiune.”.

6 Enumeră abilitățile și punctele forte

Pentru că ai puțină sau nu ai deloc experiență practică, trebuie să depui mai mult efort pentru a convinge recrutorul că ești candidatura potrivită.
Analizează anunțul și enumeră abilitățile compatibile cu cel puțin 90% din fișa postului pentru care aplici. Dacă nu ai experiență, e important să ai abilități bazice. Nu voi obosi să repet - experiența și abilitățile hard se învață. Orice business adaptează  și crește oamenii la nivelul pe care și-l doresc, ia abilitățile de bază contează mult.”, a completat Diana Moraru.
 
Exemple de abilități:

  • Capacitatea de a rezolva probleme
  • Gândire critică
  • Creativitate
  • Managementul resurselor umane
  • Inteligență emoțională
  • Capacitate de colaborare
  • Abilitatea de a analiza și de a lua decizii
  • Abilități pentru munca în servicii
  • Abilități de negociere
  • Flexibilitate cognitivă etc.

6.1 Întrebată care sunt abilitățile cheie pe care trebuie să le aibă un candidat de 16 ani, care aplică la un job part-time, specialista în resurse umane, Diana Moraru, a declarat:

Comunicare și interelaționare - must have indiferent de vârstă.
Pentru că trăim în era digitală, alte 2 abilități ar fi creativitatea si inovația.
Abilități de analiză.
Orice job este despre provocări și probleme. Diferența e că pentru unii problemele sunt oportunități, iar petru alții - rămân probleme. E important să avem o gândire trivalentă, să putem oferi soluții.
Dacă până la Covid, se aprecia flexibilitatea, în perioada post Covid, adaptabilitatea a devenit esențială. Capacitate de a ne adapta în ritm foarte rapid.
Mai nou, se deduce, oarecum, partea de empatie - extrem de importantă, o abilitate după cortină. Companiile caută oameni empatici: răbdători, car pot să asculte si să ajute.”.

7 Scrie limbile străine cunoscute

În majoritatea cazurilor se apreciază faptul că știi cel puțin o limbă străină. Cu cât mai multe cunoști, cu atât mai avantajat ești, mai ales la joburile oferite de companii multinaționale sau din domenii ce presupun contactul cu clienți/parteneri din alte țări.

Indică-le doar dacă știi să întreții cel puțin o discuție în acea limbă și nu uita să menționezi nivelul: avansat, mediu sau începător.

8 Adaptează-ți CV-ul


Regula de aur după care trebuie să te conduci - personalizează-ți CV-ul pentru fiecare job în parte, mai ales dacă aplici pentru poziții diferite. Fiecare angajator are necesitățile și cerințele sale, respectiv trebuie să analizezi bine anunțul de angajare și să extragi cuvintele cheie. Include acele experiențe și abilități care se potrivesc cu jobul la care aplici.

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

9 Atașează o scrisoare de intenție

Pentru că lipsește experiența profesională din CV, prezența unei scrisori de intenție ar putea să-ți adauge credite la angajare, iar șansele să fii invitat la interviu vor crește.

Emoțiile redactării primului CV sunt frumoase, te felicităm cu această ocazie.
Demonstrează-le angajatorilor că poți și că vrei să înveți. Fii sincer - scrie în CV doar ceea ce poți valida ulterior. Păstrează un layout curat și ușor de citit. Iar dacă nu știi unde ai putea să-ți creezi CV-ul, pe site-ul delucru.md ai această posibilitate, precum și articole informative despre cum trebuie s-o faci corect.  

Ai încredere în tine, investește constant în dezvoltarea ta și CV-ul tău va fi primul pe biroul HR Managerilor.

Creează CV-ul acum

 

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?