Recomandări pentru adaptarea sesiunilor de brainstorming pentru introvertiții din echipă
15-09-2023 11577

Recomandări pentru adaptarea sesiunilor de brainstorming pentru introvertiții din echipă

Ești genul de persoană căreia îi place să fie în mijlocul unei sesiuni de brainstorming pline de viață? Te încarci cu energia altor oameni, expunându-ți zgomotos ideile și generând discuții și dezbateri pline de spirit? Pentru mulți oameni, sesiunile de brainstorming pot fi stimulatoare. Alții însă se simt intimidați. Cei care sunt mai introvertiți ar putea să nu obțină aceeași satisfacție din participarea la aceste dialoguri generatoare de idei. Aceasta poate fi o problemă pentru echipa ta. Ar putea însemna că oamenii introvertiți nu se simt implicați în procesul de brainstorming, ceea ce înseamnă, la rândul său, că s-ar putea să nu beneficiezi din expunerea ideilor lor grozave. Pentru a evita aceste situații, îți venim în ajutor și îți prezentăm câteva sfaturi care te vor ajuta să adaptezi sesiunile de brainstorming pentru introvertiții din echipă. 

Ședințele de brainstorming: De ce ai nevoie pentru a începe?

Brainstormingul este o metodă pe care echipele o folosesc pentru a genera idei menite să rezolve problemele clar definite. În condiții controlate și într-un mediu de gândire liberă, echipele abordează o problemă prin diverse mijloace. Angajații produc o gamă largă de idei și creează legături între acestea pentru a găsi potențiale soluții.

Brainstormingul pare destul de ușor. Aduni un grup de oameni, îl pui într-o cameră cu suficiente post-it notes și le spui angajaților că cerul este limita. Ideile vor curge liber și ideile strălucitoare sunt garantate. Corect, nu? Ei bine, nu dacă nu implici toți angajații în acest exercițiu, inclusiv pe cei introvertiți. Toată lumea ar trebui să participe și toată lumea ar trebui să ofere feedback, în caz contrar, jocul nu funcționează.

Dar aici apar unele probleme. Pentru unii oameni, împărtășirea ideilor și comunicarea, în general, este un proces instinctiv. Cu toate acestea, acest lucru nu se aplică celor care au personalități mai introvertite. Studiile demonstrează că introvertiții au nevoie de mai mult timp pentru a procesa datele.

Potrivit unor studii, 54% dintre specialiștii care activează în domeniul IT au fost catalogați ca fiind introvertiți. Acest număr este de două ori mai mare decât în cazul angajaților din sectoarele retail. Deci, mai ales într-o companie IT, șansele de a avea introvertiți în echipa ta sunt destul de mari. În calitate de lider, trebuie să fii atent și să adaptezi abordarea tradițională a brainstorming-ului. Fiecare idee contează și procesul ar trebui să încurajeze fiecare membru să-și exprime gândurile.

Sugestii pentru adaptarea sesiunilor de brainstorming pentru introvertiții din echipă

Anunță sesiunea de brainstorming cu câteva zile înaintec

Știind că introvertiții au nevoie de mai mult timp pentru a procesa datele, oferă-le această șansă pentru pregătire. În acest fel, vor avea mai mult timp să cerceteze subiectul și să se gândească la idei pe care le-ar prezenta în timpul sesiunii de brainstorming. Introvertiții gândesc cel mai bine atunci când sunt singuri. Așadar, ar aprecia că le oferi timp și spațiu pentru a face acest lucru.

Un alt motiv pentru care ar trebui să anunți sesiunea de brainstorming în avans este că introvertiții își programează foarte detaliat programul. De obicei, au un plan clar pentru ziua următoare și știu în ce își vor focaliza energia. O întâlnire cu mulți oameni necesită multă energie din partea lor, așa că cel mai bun lucru este să le acorzi timp să se pregătească. De asemenea, ar fi util dacă le-ai pune la dispoziție diverse materiale pe care să le cerceteze pentru a se informa și pentru a-și formula o opinie.

Nu utiliza repere prea rigide

Nu transforma sesiunea de brainstorming într-o întâlnire clasică cu o oră strictă de început și de sfârșit. Introducerea constrângerilor de timp este bună, dar acestea nu ar trebui să fie stricte și întâlnirea nu trebuie să fie mai scurtă de 45 de minute. Introvertiții trebuie adesea să-și aștepte rândul pentru a vorbi și asta înseamnă că ar trebui să existe suficient timp pentru ca toate părțile să-și exprime pozițiile.

Pe de altă parte, nu ar trebui să forțezi pe nimeni să spună ceva dacă nu vrea. Nu poți decât să încerci să-i încurajezi pe angajați, spunând că e rândul lor. Dar, respectă-le decizia dacă spun că preferă să tacă. Crează o atmosferă relaxată care încurajează libertatea de exprimare și de mișcare.

Acordă suficient timp echipei pentru luarea deciziilor

Îți recomandăm să nu iei o decizie finală la sesiunea de brainstorming, dar mai bine alocă cel puțin încă o zi pentru angajații care ar dori, să adauge ceva. Introvertiții vor avea mai mult timp să proceseze toate informațiile pe care le-au primit la sesiunea de brainstorming. Vor folosi acea zi pentru a veni cu o idee mai amănunțită decât au făcut-o la întâlnire.

Acordarea acestui timp este o idee bună. În acest fel, introvertiții sau orice membru din echipă poate adăuga informații prețioase pe care și le-a amintit după ședință. Organizează o sesiune a doua zi, când apele s-au liniștit și toată lumea a analizat la rece cele discutate în cadrul întrunirii.

Respectă fiecare idee expusă

La o sesiune de brainstorming nu există idei rele! Notează fiecare idee, indiferent cine a vociferat-o și nu-ți exprima acordul sau dezacordul în legătură cu ea. În calitate de lider, este important să-ți controlezi reacțiile de favoritism față de orice idee. Mai ales dacă în încăpere sunt introvertiți.

Fiecare idee ar trebui respectată și luată în considerare și toți ar trebui să se simtă auziți. O atitudine negativă față de o singură idee poate descuraja mulți angajați să-și exprime părerea pe viitor. De asemenea, este mai bine să nu atașezi un nume niciunei idei. Sesiunea de brainstorming ar trebui tratată ca un efort de echipă și nimeni nu ar trebui să se simtă neprețuit pentru că ideea lui nu a fost aleasă.

Încurajează-ți angajații să iasă din zona de confort

Introvertiții nu sunt împotriva provocărilor, dar au nevoie de încurajare. Când sunt puși în fața unei astfel de situații, asigură-te că le oferi sprijinul, le apreciezi efortul și îi ajuți cu sfaturi pentru ca lucrurile să meargă bine.

Unele idei sunt o adevărată comoară. Și, chiar dacă brainstormingul nu este ușor pentru toți angajații, este cel mai eficient mod de a genera propuneri și de a include pe toată lumea în echipă. Aplicând aceste sfaturi simple te poți asigura că nimeni nu este exclus și că vocea fiecăruia este auzită.

Trei exerciții de brainstorming pentru introvertiți pe care să le practici împreună cu echipa

Circuitul silențios

Roagă fiecare persoană să scrie întrebarea „Cum am putea noi” pe un bilețel (întrebarea standard de lansare a brainstorming-ului) și să o plaseze într-un loc al încăperii (tablă, perete sau masă). Timp de aproximativ 15 minute, toată lumea se plimbă prin încăpere, adăugând în tăcere cât mai multe idei la fiecare bilețel. După ce timpul s-a scurs, toți membri echipei revin la întrebările lor și descoperă o mulțime de idei noi din partea colegilor. Această abordare funcționează bine pentru a menține grupurile mari implicate, oferind, totodată, timp liniștit și concentrat celor care preferă un astfel de mod de lucru.

Caută esența lucrurilor

Aceasta este cea mai obositoare parte a brainstorming-ului din lista pe care ți-o propunem. Poate dura până la două ore, dar poate genera și cele mai multe idei. Fiecare persoană umple un post-it notes (teanc de notițe) cu idei noi. 

După ce întrebările sunt prezentate, fiecare persoană începe să se gândească la idei. Este multă tăcere și le permite celor care preferă să gândească și să practice brainstorming-ul în liniște suficient timp pentru acest lucru. Când toată lumea a ajuns la sfârșitul teancului de notițe, o persoană se oferă voluntar pentru a prezenta primul ideile sale. Pe măsură ce angajatul își expune ideile, alți colegi vin cu sugestii pentru a crea o temă generală și pentru a genera discuții.

Ore de birou

În loc să le ceri angajaților să se implice într-o sesiune aglomerată, de o oră, rezervează un spațiu și roagă-i să treacă pe aici timp de 5-10 minute pentru a contribui cu idei, în pauza de cafea, între întâlniri, în drum spre prânz, etc. Acest lucru le oferă salariaților posibilitatea să vină și să plece după bunul plac și limitează prezența persoanelor în încăpere în același timp. Pentru a facilita participarea, introdu întrebările cu o zi înainte prin email sau într-o invitație din calendar, pentru a oferi salariaților timp suficient pentru gândire.

Ce este tehnica Stepladder și de ce este atât de eficientă?

Tehnica Stepladder este un proces, care decurge pas cu pas, pentru adăugarea de noi idei și opinii pentru rezolvarea unei probleme sau sarcini. Aceasta este o tehnică simplă care ajută încadrarea diferitor membri într-un grup de luare a deciziilor. Oferă o varietate mai largă de idei și reprezintă o metodă care poate depăși unele dintre problemele luării deciziilor în echipă. Fiecare membru își prezintă ideile fără a le auzi mai întâi pe ale altor colegi. Scopul este de a construi o imagine completă a contribuțiilor variate ale echipei înainte de a lua în considerare interpretarea sau decizia problemei colective. Abordarea conduce la un număr sau o gamă mai mare de idei care sunt prezentate, deoarece procesele de conformitate sunt minimizate.

Dar, cum poți implementa această tehnică? Foarte simplu. Trebuie să parcurgi următorii pași:

Pasul 1: În calitate de manager, acordă timp suficient pentru ca fiecare membru să se gândească la problema luată în considerare. Ai putea să le prezinți sarcina sau problema înainte ca echipa să se întrunească. Acest lucru le va oferi angajaților suficient timp pentru a contempla și pentru a-și forma propriile opinii cu privire la modul de rezolvare a problemei.

Pasul 2: Crează un grup format doi membri și roagă-l să discute problema în cauză. Toți ceilalți participanți așteaptă în afara camerei. Cele două persoane își expun ideile pe rând și după aceasta, analizează împreună soluțiile.

Pasul 3: Introdu un membru în grupul deja creat de două persoane și permite-i să-și prezinte ideile înainte de a auzi ceea ce s-a discutat. După ce toți cei trei membri și-au expus soluțiile și ideile, discută opțiunile împreună.

Pasul 4: Repetă cel de-al treilea proces din nou adăugând un alt angajat. Fiecare nou membru al echipei își prezintă părerea înainte de începerea discuției de grup.

Pasul 5: După ce toți membrii au fost introduși, are loc o discuție colectivă a concluziilor. În acest fel, toată lumea este încurajată să-și exprime ideile în mod egal și este mai probabil să fie oferite perspective divergente, ceea ce duce la dezbateri constructive.

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Concluzii

În mod tradițional, activitățile de brainstorming sunt folosite pentru a produce și conceptualiza idei noi, dar, dacă sunt organizate corect, beneficiile se pot extinde dincolo de generarea ideilor. Aceste dialoguri au mai multe avantaje:

  • Crește moralul grupului;
  • Promovează gândirea creativă;
  • Reunește idei diverse;
  • Produce o cantitate mare de idei.

Unii angajatori preferă să facă brainstorming spontan pentru a-și declanșa creativitatea, dar dacă angajații tăi sunt copleșiți de sarcini, încearcă să le oferi subiectul cu câteva ore sau o zi înainte de a-l discuta. Ar fi capabili să producă idei mai bune și să se simtă mai încrezători prezentându-le. 

Așadar, este foarte important ca toți membrii echipei să participe și să fie încurajați să se expună, pentru că fiecare idee poate genera profit și succes în compania ta. După cum ai văzut deja, există mai multe modalități de a organiza brainstorming-ul fără a stresa sau înstrăina introvertiții din echipă și nu este atât de dificil pe cât se crede. Principalul este să-ți dorești acest lucru și să faci primul pas. Succes! 

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?