Poți angaja lucrători dacă ești persoană fizică și practici activitate independentă?
19-10-2023 2184
Timp de citire: 3 min.

Poți angaja lucrători dacă ești persoană fizică și practici activitate independentă?

Probabil nu o singură dată te-ai întrebat dacă poți angaja persoane la muncă dacă practici activitate independentă în calitate de persoană fizică. Răspunsul la această întrebare îl găsim în Codul Fiscal. Articolul 102 din lege  se aplică numai activităţilor independente desfăşurate în domeniul comerţului cu amănuntul (cu excepţia mărfurilor supuse accizelor). 

Conform art. 69(7) din Codul Fiscal, subiecţi ai impunerii sunt persoanele fizice rezidente care, fără a constitui o formă organizatorico-juridică pentru desfăşurarea activităţii, obţin venituri din activităţile independente, cu excepţia activităţilor menţionate la art. 88, 90 şi 901, în sumă ce nu depăşeşte 1,2 mil. lei într-o perioadă fiscală. Dreptul la aplicarea regimului fiscal reglementat se realizează prin cererea depusă de către contribuabil la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat. Perioada de aplicare începe cu perioada fiscală în care a fost depusă cererea, dacă aceasta a fost depusă până la data de 31 decembrie a anului fiscal de gestiune. Nu este necesară depunerea repetată a cererii în perioadele ulterioare primei perioade fiscale.

Contribuabilul care a încetat activitatea este obligat, în termen de 5 zile de la adoptarea unei astfel de decizii, să prezinte o informaţie la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat. Modelul cererii de solicitare a aplicării regimului fiscal reglementat şi modelul informaţiei cu privire la încetarea activităţii se aprobă de Ministerul Finanţelor.

Ce se întâmplă însă dacă persoana fizică care desfășoară activitate independentă depășește plafonul de 1,2 mil. lei într-o perioadă fiscală?

În acest caz, subiectul urmează să se înregistreze sub una din formele organizatorico-juridice, cum ar fi: întreprindere individuală, societate cu răspundere limitată, etc, în modul prevăzut de legislaţie.

Așadar, persoanele fizice care desfășoară activitate independentă NU au dreptul să angajeze lucrători, deoarece activitatea independentă reprezintă o activitate de comerţ desfăşurată doar în mod individual, fără a constitui o formă organizatorico-juridică, în urma căreia se obţine venit, în conformitate cu prevederile Codului Fiscal. 

La 1 iulie 2023 au intrat în vigoare mai multe modificări la Legea nr. 356/2022, potrivit cărora, pentru persoanele fizice rezidente, care vor avea înregistrată la Serviciul Fiscal de Stat activitatea independentă, plafonul maxim al veniturilor obținute va fi de până la 1,2 mil. lei pentru un an calendaristic. 

Venitul obținut din activități independente constituie venitul din desfășurarea activităților în domeniul comerțului cu amănuntul (cu excepția mărfurilor supuse accizelor), adică suma încasată de la realizarea mărfurilor. Cota impozitului pe venit constituie 1% din obiectul impunerii, dar nu mai puțin de 3000 de lei. Respectiv, calcularea impozitului pe venit se va efectua prin aplicarea cotei impozitului de 1% asupra venitului din activități independente. În cazul în care suma impozitului determinat constituie mai puțin de 3000 lei, contribuabilul este obligat  să achite impozitul în mărime de 3000 lei. Chiar și în cazul în care contribuabilul înregistrează pierdere sau venit din activitatea independentă în valoare de 1000 lei, acesta urmează să achite impozitul pe venit în mărime de 3000 mii lei.

Prin urmare, persoanele fizice care intenţionează să desfăşoare activitate independentă depun cererea de înregistrare la subdiviziunea teritorială a Serviciului Fiscal de Stat.  Astfel, pentru înregistrarea activităţii independente persoana fizică la cerere prezintă următoarele documente:

  • Buletinul de identitate - la prezentarea cererii pe suport de hârtie. În cazul în care cererea a fost înregistrată electronic, identificarea contribuabilului şi veridicitatea datelor personale se vor efectua automat la aplicarea semnăturii electronice, în procesul de autentificare în cadrul „Cabinetului personal al contribuabilului” prin MPass şi de semnare a cererii în cadrul modulului „Activitate independentă” din SIA „e-Cerere" prin MSign”;

  •  Documentul ce atestă procurarea a ECC de pe piaţa internă (factura fiscală); 

Persoanele care desfășoară activitate independentă trebuie să păstreze documentele de proveniență pentru bunurile comercializate în termen de 1 an din momentul procurării bunurilor, să înregistreze în Registrul elaborat de Serviciul Fiscal de Stat procurările efectuate de la persoanele fizice și să asigure păstrarea acestuia în termen de 1 an, dar și să utilizeze echipamentul de casă şi de control conectat la Sistemul informaţional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor” (SIA MEV) pentru documentarea comercializării bunurilor.

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?