Lucrul online: 6 sfaturi cum să nu cazi în capcană
23-06-2022 9456

Lucrul online: 6 sfaturi cum să nu cazi în capcană

 

E demult la modă să te numești freelancer și să lucrezi online. Dar se pare că de ceva timp, odată cu pandemia, acest cuvânt a devenit mai popular ca niciodată. Dacă până acum de voie, atunci din martie 2020, de nevoie, oamenii au început să răscolească Internetul în căutare de lucru.

Redacția noastră a hotărât să sape mai adânc și să afle toate dedesubturile colaborărilor online: ce este legal, ce nu, ce și cum se achită și la ce anume să fii precaut. Am adunat aici 6 sfaturi și te invităm să le citești cu atenție.

Sfatul 1: Caută de lucru doar pe site-uri specializate, de încredere

Pe site-urile specializate în anunțuri dedicate strict angajărilor (atenție, a nu se confunda cu site-urile de anunțuri de tot felul), toți angajatorii sunt obligați să indice cel puțin datele de contact oficiale. În așa fel, te scutești de eforturi în plus de a-l juca pe detectivul și a căuta angajatorul cu pricina.

În plus, pe un site specializat de angajări, e mult mai simplu să-ți cauți un loc de muncă: dai căutare după localitate, după domeniul de activitate sau companie. În același timp, poți vedea toate posturile vacante deodată.
Exemplu de site: delucru.md

Sfatul 2: Verifică existența angajatorului

Dacă totuși ai văzut un anunț tentant în altă parte decât pe un site specializat pe joburi, mai ai o bătaie de cap. Ar trebui să cauți cât de reală e compania. Mai cu seamă, dacă vezi un anunț cu promisiuni extrem de frumoase și un salariu super-atractiv. 

Dacă numele companiei nu-ți sună cunoscut, caută toate informațiile disponibile pe Google, apoi sună sau scrie direct angajatorului și cere-i mai multă informație. Dacă însă angajatorul nu a indicat deloc numele sau a postat anunțul cu un nume generic, de genul „companie serioasă” sau „companie de 15 ani în construcții oferim de lucru în construcții”, mai bine fugi de așa anunțuri, căci nu știi de cine dai până la urmă. Pune-ți o simplă întrebare: Oare un angajator cu intenții serioase și-ar ascunde identitatea? De ce ar face-o?

Sfatul 3: Citește recenziile

După ce aplici unul din cele 2 sfaturi de mai sus, ar fi bine să citești și „ce spune lumea” pe Internet. Trăim în era digitalizării, ar trebui să găsești măcar o părere, atât de la angajați sau, cel puțin, de la clienții/partenerii companiei în cauză. Dacă este un SRL sau o companie mai mică, îți va fi mai complicat. Să te angajezi într-o companie la distanță, fără să cunoști detalii minime despre ea, ar trebui doar prin recomandare. Altfel, riști prea mult.

Sfatul 4: Insistă pe un videocall, un interviu online

Conform site-ului juridic judicemoldova.md: „Agravarea situaţiei epidemiologice din cauza virusului SARS-CoV-2, a determinat un interes sporit a comunităţilor, inclusiv în Republica Moldova, de a aplica mecanismul prestării muncii de la distanţă, pentru a nu pune în pericol sănătatea publică şi personală.” Mai exact, „prin Dispoziţia CSE nr.6 din 26.03.2020, s-a stabilit că, în perioada stării de urgenţă se stabileşte un regim special de lucru şi de remunerare a muncii”. Respectiv, dacă oamenii deja angajați în câmpul muncii au un regim special de muncă la distanță, cei care abia vor să se angajeze ce să facă? 

Noi am aflat răspunsul și la această întrebare. Angajatorii s-au adaptat și ei. Cum anume? Au început să caute specialiști pe grupuri specializate și în comunitățile din rețelele sociale. Recomandările au avut și rămân să aibă, în continuare, o mare credibilitate.

Cum are loc procesul de recrutare pe timp de pandemie?
Din unele surse sigure, care au preferat să li se păstreze confidențialitatea, am aflat că în companiile mai mari s-au căutat candidați online, iar interviurile de angajare au avut loc păstrând normele de protecție în pandemie, impuse prin lege. Adică, interviu 1 la 1, păstrând distanța socială. După recrutare, noii angajați au început să lucreze la distanță.

Companiile mai mici au preferat să desfășoare interviurile online. Acesta și este sfatul nostru: dacă la prima vedere compania pare una de încredere, ar trebui să-ți propună un interviu online, drept probă de angajare. Dacă propunerea nu vine din partea angajatorului, insistă tu asupra acestuia. Întreabă cine este persoana responsabilă, șeful/managerul, cu cine, la urma urmei, urmează să lucrezi.

Sfatul 5: Semnează contract

Să știi că această ordine nu am ales-o întâmplător. După ce te-ai asigurat că potențialul angajator este unul de încredere, după ce ai avut un video call, cel puțin un interviu, după ce ți s-a prezentat superiorul direct și ți s-a spus cu cine vei lucra în echipă (dacă este cazul), ar trebui să treceți la faza de semnare a contractului.

Articolul 52 din Codul Muncii prevede Clauza de Mobilitate (Codul Muncii publicat pe 29-07-2003 în Monitorul Oficial Nr. 159-162 art. 648, Modificat  LP19 din 11.03.19, MO94-99/15.03.19 art.156; în vigoare 15.03.19), care spune în felul următor: „Prin clauza de mobilitate se permite angajatorului să dispună de o activitate ce nu presupune un loc stabil de muncă în cadrul aceleiaşi unităţi.” Mai simplu spus, asta înseamnă că poți munci la distanță, adică online. De comun acord cu angajatorul, veți stabili orarul de muncă, orele de lucru și remunerarea. 

Fii atent și citește cu mare grijă toate paginile din contract înainte de a-l semna. Poți opta și pentru semnătura electronică sau semnătura mobilă (din telefon), dacă ai activat acest serviciu la operatorul tău de telefonie mobilă. Dacă nu e posibil, semnează și scanează contractul și insistă să primești și tu un exemplar al acestuia. 

Sfatul 6: Legalizează-ți activitatea, dacă preferi să rămâi freelancer 

Dacă nu vrei totuși să depinzi de angajator și preferi să colaborezi cu diferite companii sau pe anumite proiecte, sfatul nostru este să muncești legal. Conform legii, ai 3 posibilități de a o face:

1. Faci o declarație la FISC, ca persoană fizică, și achiți 12% din încasări.
2. Înregistrezi un SRL, ca membru al parcului IT, și achiți un impozit de 7% din încasări.
3. Înregistrezi un SRL și achiți 4% din venit și 6% din dividende.

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Ce mai spune legea? Vezi câteva sfaturi din partea avocatului Vitalie Postolache, privind angajarea la distanță:


Contract de prestare servicii sau Contract de angajare?

„În general, angajarea la distanță se poate realiza fie prin contract civil de prestare servicii, fie prin contract de muncă. Care e diferența? În primul caz se aplică legislația Civilă, în cel de-al doilea - legislația Muncii. 

Adică, dacă te angajezi prin contract de muncă, ai mai multe drepturi: concediu, plata în caz de boală etc. În cazul unui contract de prestare servicii, ai doar obligația de a presta serviciile stipulate și de a primi banii pentru asta, în mod legal. În cazul contractului de prestare servicii, comanditarul va achita un anumit procent din sumă la FISC. În cazul contractului de muncă, angajatorul va reține impozitele și le va transfera la stat.

Pentru angajator e mai simplu să desfacă un contract de prestare servicii decât un contract de angajare. Rezoluțiunea contractului de prestare servicii, oricum, trebuie făcută în baza unui temei legal sau contractual. 

În cazul contractului de muncă, angajatorul trebuie să demonstreze, legal, că a respectat legea în desfacerea contractului de muncă. Trebuie să existe niște motive legale, prevăzute de Codul Muncii. În caz de litigiu, salariatul are dreptul sa depună o plângere la Inspectoratul de stat al muncii, pentru ca Inspectoratul să verifice respectarea legislației muncii la desfacerea contractului individual de muncă.

În toate cazurile de angajare, înainte de semnarea oricărui tiptimp de contract, indiferent că e un Contract de prestare servicii sau un Contract de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată, indiferent de tipul de muncă (prestare 1 singură dată sau prestare multiplă de servicii), sfatul meu este ca angajatul sau freelancerul să se consulte, la modul ideal, cu un jurist sau avocat. De ce? Pentru că, în funcție de tot ce e stipulat în contract, angajatul sau freelancerul riscă să nu-și primească banii, fiind invocat motivul csă a prestat un serviciu necalitativ, de exemplu.

Contractul de muncă este unul mai amplu:

  1. conține programul de serviciu,
  2. începutul și finalul zilei de muncă,
  3. pauzele,
  4. concediul,
  5. garanțiile etc. tot ce e reglementat de Codul Muncii.

Contractul de prestare servicii este, de regulă, mai simplu, și conține:

  1. tipul lucrărilor,
  2. termenele de predare a lucrărilor,
  3. tipul de remunerare și modurile de soluționare a litigiilor.

De asemenea, recomand să fie semnat Actul de Predare-Primire a lucrărilor, prin care freelancerul se asigură că a transmis toate serviciile cerute în modul cerut și la timpul potrivit. 

Cum se poate încheia un Contract de angajare/prestare servicii, dacă angajatorul se află peste hotare?
„Contractul se semnează și ștampilează de către persoana juridică și se transmite prin email. Eu recomand ca toată comunicarea să aibă loc prin email, în care să se indice clar că angajatorul a primit lucrările, le acceptă, nu are pretenții. Respectiv, același lucru îl face și freelancerul: semnează, confirmă, prin email, că a predat lucrările în întregime etc. Astfel, ulterior, prin e-mail, poate fi ușor urmărit traseul convorbirilor. Se recomandă ca actele cu participarea unei persoane juridice sa fie semnate de administratorul companiei, sa fie aplicata semnatura si stampila pe fiecare pagina a contractului și apoi scanate sa fie transmise pe email freenalcerului. Se recomandă ca o copie de pe actele semnate în original să fie expediate poștal pe adresa indicată de freelancer. 

Care este ordinea de predare a lucrărilor?
„Dacă este vorba despre predarea unei singure lucrări (de exemplu, un articol despre fitness), atunci se va semna un singur Act de Predare-Primire și plata se va efectua o singură dată. Atunci când ai de predat o serie de lucrări (de exemplu, un set de articole), cel mai recomandat este ca după fiecare articol scris și predat să fie semnat câte un act de Predare-Primire. Astfel, freelancerul scapă de posibilele invocări, după ce a fost predat al 10-lea articol, să zicem, că primul sau al doilea articol nu mai este bun. Prin Actul de Predare-Primire, freelancerul se asigură că fiecare lucrare a fost recepționată fără pretenții. 

În general, freelancerii preferă să lucreze în bază de contract de prestare servicii, pentru că nu depind de un anumit angajator, au un program flexibil de muncă și pot lucra la distanță. E foarte real însă un freelancer să lucreze și în baza unui contract de muncă pe perioada proiectului (o perioadă determinată, de exemplu).

Ce alte întrebări te-ar mai interesa să afli despre angajare, muncă la distanță sau la birou? Scrie-ne. Iar dacă acest articol ți-a fost util, te invităm să-l împărtășești și prietenilor.

Caută un loc de muncă după:
Cristina Capațîna
Publicat de către
Cristina Capațîna
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?