Jobul în vânzări - peripeții între responsabilitate și prestigiu. Discuție cu Diana Munteanu, manager pe dezvoltarea rețelei de magazine Viorica Cosmetic.

24-03-2021 Angajatori care inspiră 169
...

 

Jobul în vânzări este nepopular?

Jobul în vânzări are, în principiu, tot ce-i trebuie ca să fie râvnit – remunerare bună, loc de creștere, impact direct asupra imaginii brandului –, dar, cu toate astea, este nepopular.

De ce?

...Am discutat cu Diana Munteanu, manager pe dezvoltarea rețelei de magazine a companiei Viorica Cosmetic.

Jobul în vânzări n-are ceea ce ar putea fi numit prestigiu fonetic, adică nu sună bine. Nu sună suficient de bine.
Vânzări... vânzare... vânzătoare... e greu să asociezi asta cu iphone-ul, cu confortul, cu luxul, cu dolcegabbanul și cu instagramul urmărit, astfel încât, în Moldova, spune Diana Munteanu, vânzător-consultant nici nu este considerat un job serios; e văzut mai mult ca un pseudo-cvasi-job, o formă de tranziție către ceva mai solid sau către plecarea din țară.
Poate că dacă jobul s-ar numi Director Local pe Brand Image Maintenance and Sales, astfel încât să conțină și cuvinte sofisticate în engleză și măcar o nuanță de șef, cum ar fi director, atunci lucrurile ar sta altfel.

Un alt motiv pentru care jobul în vânzări este nepopular, este că e solicitant.
Să fii vânzător-consultant nu este deloc ușor.
Oamenii care intră în magazin pot fi clienți, vizitatori, pacienți, spovediți, combatanți și, mai ales, făcători și purtători de impresii despre brandul însuși după interacțiunea cu tine.
În aceste condiții, este pur și simplu vital ca, pe lângă priceperile și cunoștințele de ordin tehnic, să deții și calități de ascultător, de mediator și de duhovnic conjunctural.

...

La Viorica Cosmetic, principalul atu al vânzătorului-consultant – ne-a spus Diana Munteanu, care a fost și ea, la rându-i, cândva, în acest post – este licărul din ochi, cel care denotă dorința reală, sinceră, ardentă a omului de a lucra anume în asemenea condiții, și, din fericire, licărul din ochi nu poate fi falsificat sau mimat, ceea ce face ca absența sau prezența lui să fie rapid observate la un interviu de angajare.

...

În plus, postul de vânzător-consultant se pliază și pe specificul emoțional național, din câte se pare.
Prin sentimentalismul caracteristic, – dacă este bine orientat și administrat – moldovenii pot fi cu adevărat valoroși și firești în relațiile cu oamenii.
Cu toate astea, focul din priviri trebuie întreținut, ca orice foc. Înainte ca oamenii simpli să o facă, brandurile și companiile însele trebuie să ia jobul de vânzător-consultant în serios, oferind condiții bune de lucru angajaților, lucru care, la Viorica Cosmetic, se întâmplă.
Pe lângă salariul propriu-zis, cei din vânzări au parte de bonusuri, sesiuni de formare și traininguri, precum și posibilitatea avansării ierarhice, în zona marketingului, ceea ce face din jobul de vânzător-consultant nu doar un post izolat într-un punct mort, ci efectiv o bornă în carieră.

Declararea pandemiei nu a modificat profilul candidatului potrivit pentru jobul în vânzări. Companiile au produs ceea ce se cerea mai mult, s-au adaptat, au dat dovadă de fler – Viorica Cosmetic inclusiv – dar oamenii, care au rămas să lucreze efectiv în magazine, fiind în continuare fizic prezenți în viețile cumpărătorilor, au avut nevoie de exact aceleași calități ca înainte, pentru a putea fi prolifici.

...

În concluzie!
Jobul de vânzător-consultant este unul important, responsabilizator și deloc simplu.
Calitățile unui bun vânzător-consultant sunt: sociabilitatea, extroversiunea și dragostea de oameni; restul se învață.
Vânzătorul-consultant merită un loc mai de cinste în topurile și inimile oamenilor.
Viorica Cosmetic este un exemplu de tratament al jobului de vânzător-consultant, pe potriva importanței sale.

Amintim că, pentru realizarea acestui material, am discutat cu Diana Munteanu – manager pe dezvoltarea rețelei de magazine Viorica Cosmetic.
Mulțumim, Diana.