Ce înseamnă jobul de barista și cum să te angajezi?
22-11-2023 428
Timp de citire: 3 min.

Ce înseamnă jobul de barista și cum să te angajezi?

Este omul cu care, probabil, îți începi dimineața și cu care te vezi de fiecare dată când ai nevoie de mai multă energie. Vorbim despre barista - denumirea corectă a jobului practicat de persoana care pregătește cafeaua într-un local sau butic cu cafea. Care este salariul unui barista, unde poți învăța să devii barista și ce întrebări poți primi la interviul de angajare, citește mai jos.

Ce responsabilități are un barista?

Știm deja că jobul unui barista miroase delicios a cafea și constă din pregătirea tuturor variațiilor a acestei băuturi - espresso, cappuccino, latte și altele, dar ce responsabilități mai intră în această poziție? 

  • Curățarea și menținerea zonei de lucru și a echipamentului în stare bună de funcționare pentru a asigura calitatea constantă a cafelei.
  • Preluarea comenzilor și ascultarea cu atenție a preferințelor clienților.
  • Monitorizarea și gestionarea stocurilor de ingrediente precum cafea, lapte, siropuri, zahăr, etc.
  • Experimentarea noilor rețete și tehnici de preparare a cafelei.
  • Perfecționarea abilităților de preparare a cafelei, latte art și comunicare cu clienții.

Ce abilități trebuie să aibă un barista?

Asemenea oricărui alt job din domeniul serviciilor, care implică interacțiunea directă cu clienții, trebuie să fii prietenos/prietenoasă pentru a lucra cu clienții. Alte abilități și calificări, pe care trebuie să le deții pentru a lucra barista sunt:

  1. Abilități de comunicare și relaționare

Pentru un barista, abilitatea excelentă de a comunica cu clienții este fundamentală. Specialistul trebuie să fie politicos, deschis la nevoile clienților, orientat spre a ajuta și să aibă capacitatea de a menține dialoguri scurte. De asemenea, acesta trebuie să aibă capacitatea de a construi relații prietenoase cu clienții pentru a-i fideliza.

  1. Cunoștințe despre cafea

Această abilitate este una elementară și constă din cunoașterea diferențelor dintre băuturile, care sunt pe bază de cafea: espresso, latte, americano, flat white, cold brew, cappuccino și altele. La fel de important este să cunoască informații mai aprofundate, precum prăjirea și măcinarea cafelei, modul în care sunt obținute boabele de cafea sau diferențele în arome. Aceste cunoștințe pot fi extrem de utile pentru a ajuta clienții în luarea unei decizii.

  1. Atenție la detalii

De exemplu, pentru un barista este important să memoreze ce cafea comandă de obicei clienții, care vin mai des. Atenția la detalii se manifestă și prin faptul că barista trebuie să mențină permanent spațiul de lucru curat și îngrijit.

  1. Rezistență la stres

Dimineața ori în orele de vârf, numărul clienților este mai mare și poate fi stresant de gestionat fluxul de clienți. Din acest considerent este important să poți lucra în condiții de stres. O altă abilitate relevantă și de apreciat este capacitatea de a face multitasking și de a lucra în echipă. 

  1. Gestionarea timpului

Atunci când este flux sporit de clienți este foarte important pentru un barista să poată optimiza timpul de lucru - să prioritizeze sarcinile și să reducă timpul de așteptare pentru clienți.

  1. Flexibilitate

Zilnic, un barista poate interacționa cu zeci ori sute de clienți cu preferințe și stări diferite. Din această cauză este prioritar să poată gestiona/vinde discuții și momente mai tensionate, să se adapteze la diferite tipuri de clienți și personalități și să rezolva problemele neașteptate cu calm și profesionalism. 

Alte abilități interpersonale utile pentru un barista sunt:

  • Empatia pentru a înțelege și a răspunde la nevoile emoționale ale clienților.
  • Reziliență pentru a face față presiunii și a programului lung de muncă.
  • Atitudinea pozitivă pentru a menține o atitudine optimistă în timpul interacțiunilor cu clienții și colegii.

Cum te angajezi ca barista?

Pentru a te angaja ca barista, nu ai nevoie neapărat de experiență - multe cafenele sunt deschise să ofere oportunități începătorilor și să te învețe meseria. Dacă te pasionează domeniul poți să începi prin a-ți crea un CV pe delucru.md. Instrumentul gratuit de creare CV îți oferă oportunitatea să-ți evidențiezi abilitățile soft, dar și dorința de a învăța și interesul față de poziție. Astfel, angajatorii pot să te cunoască și să-ți ofere posturi vacante.

Barista poate lucra cu normă întreagă sau cu jumătate de normă, iar uneori angajează sau instruiește noi angajați. 

Salariul pentru un barista începe de la 8000 lei și poate ajunge la 15.000 lei. 

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Top întrebări pe care le poți primi la interviul de angajare pentru poziția de barista

1. De ce ești interesat de poziția de barista?

Exemplu de răspuns: Sunt pasionat/ă de cafea și îmi place să interacționez cu oamenii. Cred că aceste abilități mă vor ajuta să fiu un angajat valoros. 

2. Cum ai descrie o interacțiune ideală cu un client?

Exemplu de răspuns: O interacțiune ideală cu un client este bazată pe ascultare cu atenție a preferințelor clientului și pregătesc băuturi pe placul lui.

3. De ce trebuie să te alegem pentru această poziție?

Exemplu de răspuns: Sunt o persoană energică, prietenoasă și orientată spre nevoile clientului.

Pentru mai multe sfaturi de carieră, urmărește delucru.md.

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?