Informații pentru HR
27-07-2022 Categorie: Informații pentru HR
6243

"Unde-s specialiștii?" De ce e tot mai greu să găsești angajați în Moldova și care sunt soluțiile

În ultima vreme tot mai des orice discuție - între prieteni, colegi, antreprenori, coachi, comunități cu aceleași interese - alunecă la un moment dat spre întrebarea „De ce e tot mai greu să găsești angajați?”. O fi vorba de migrația forței de muncă? O fi problema în angajatori, care-s zgârciți, sau în angajați, care-s leneși? Sau e statul de vină că nu știe cum să mențină forța de muncă în țară? 

Tot pasăm responsabilitatea pentru lipsa de personal cu care ne confruntăm ca societate de ceva ani încoace, fără să identificăm cu adevărat factorii care au cauzat-o, și să găsim soluții sistemice și de durată pentru lipsa forței de muncă

Ne-am luat acest angajament „ambițios” și am decis să disecăm în acest articol problema lipsei de personal. De ea se lovesc mulți angajatori din Moldova, cu care comunicăm zilnic pe platforma noastră și care sunt tot mai anxioși în găsirea specialiștilor potriviți - devenită o misiune aproape imposibilă. 

Recent, antreprenorul & expertul în dezvoltare personală și de brand Lorand Soares Szasz a scris pe pagina sa de Facebook o postare despre „De ce nu găsim angajați?”. Răspunsul său a fost unul curios, care abordează problema dintr-un unghi interesant. Pe scurt, e criză de personal pe piața forței de muncă și e nevoie de mai mult efort decât înainte pentru a recruta specialiști. Speakerul vorbește în postare despre importanța creării brandului de angajator - la fel cum companiile luptă pentru clienți, așa trebuie să lupte și pentru a atrage angajații buni. Un brand de angajator bun, credibil, la care s-a muncit, va atrage oameni dornici să lucreze. 

Concluziile specialistului ar fi:

  • Piața muncii e ciclică - sunt perioade în care există surplus sau deficit de forță de muncă;
  • Pentru a atrage angajați e nevoie de o strategie de marketing, care să sublinieze de ce sunt ești mai bun decât alți angajatori;
  •  Un brand bun de angajator = părerea angajaților, reputația ta - se construiește în timp și începe din momentul existenței afacerii sau instituției tale;
  • Dacă ești un angajator bun, dar nu îți reușește să atragi angajați - revizuiește metoda de recrutare și strategia de marketing;
  • Dacă nu ești un angajator bun, revizuiește întreaga cultură organizațională și lucrează la reputația ta și satisfacția angajaților tăi. 

Desigur, asta e doar una din perspectivele asupra problemei. Să revenim la contextul Republicii Moldova - avem, obiectiv vorbind, puțină forță de muncă. Din totalul populației, doar 41% o constituie populația aptă de muncă - în total 842,6 de mii de persoane. Rata șomajului în țara noastră este relativ scăzută, fiind de doar 3,6% în 2021. Prin comparație, în România e de 6,1 %, iar media pe UE - de 7% (datele BNS).

Din acești 842 de mii de oameni apți de muncă, mulți aleg: să plece la lucru peste hotare (definitiv, temporar sau sezonier), să lucreze la negru, să-și deschidă propriile afaceri, să fie propriul șef sau pur și simplu să nu lucreze, având venituri alternative. Ne-am pomenit cu această lipsă de forță de muncă din motive diverse, dar principalul e situația economică și politică instabilă de la independență încoace. După unele estimări, mai mult de 1 milion de moldoveni au emigrat din țară, majoritatea definitiv, ceea ce a generat exodul de intelecte. Astfel, ne-am trezit cu forță de muncă din ce în ce mai puțină și din ce în ce mai prost instruită. 

Sistemul educațional învechit nu mai face față cerințelor pieței muncii și realității secolului XXI, pregătind specialiști care nu se pot adapta rapid și nu au cunoștințe profunde în domeniul ales. S-a mizat în ultimele decenii pe științele umaniste - economie, drept, științe politice, comunicare - în detrimentul profesiilor tehnice și a științelor exacte. De aceea, nu e de mirare că profesii ca electrician, sudor, mecanic, inginer sunt la mare căutare, iar acei tineri economiști sau juriști se reprofilează. 

Angajatorii din Moldova au fost puși în fața unor schimbări foarte rapide și nu întotdeauna au avut resursele necesare pentru a le face față. Instabilitatea politică a pus presiune pe sectorul afacerilor, dar și pe instituții, unde schimbările de personal în structurile cheie erau la ordinea zilei. Angajatorii s-au opus schimbărilor în încercarea de a supraviețui și a păstra stabilitatea, ceea ce a „cimentat” o cultură organizațională învechită și neatractivă pentru noua generație de muncitori. Despre acel brand de angajator de care am pomenit la început nu poate fi vorba într-o piață de muncă instabilă și cu atât de puține cunoștințe cum e cea din Moldova. 

Forța de muncă are și ea „păcatele” sale - alegerea profesiilor la modă sau „prestigioase”, alimentarea acelui „vis american” că succesul vine peste noapte, crearea de așteptări nerealiste de la un job, refuzul multora de a investi în formarea lor ca personalități și profesioniști - toate și-au pus amprenta pe calitatea forței de muncă actuale, care a scăzut simțitor. 

Dar să nu devenim pesimiști: intenția noastră nu este de a arăta cu degetul, ci de a identifica factorii care au dus la lipsa forței de muncă ca să putem, apoi, găsi soluții. Evident, schimbările în mediul politic, economic și educațional nu se întâmplă peste noapte și nu pot fi influențate în mod direct de către noi. 

Dar ce putem face? Ce soluții au angajatorii ca să recruteze specialiști buni și să-i rețină la locul de muncă? Iată ce credem noi:

1. Folosește modalități eficiente de căutare a angajaților. Acum e tot mai greu să găsești oameni în baza recomandărilor sau să crezi că o postare pe Facebook va aduce oamenii doriți. Platforme verificate și de încredere ca delucru.md se dovedesc eficiente pentru angajatori în găsirea candidaților potriviți. De asemenea, țintirea corectă a audienței când creezi o reclamă plătită, prezența în comunitățile specializate, bonusurile pentru recomandări din partea angajaților sunt metode eficace de atragere a oamenilor în companie. 

2. Investește în imaginea de brand și în reputația companiei. Reputația a contat mereu, iar prezența online a sporit vizibilitatea și a adus în vizor multe lucruri ascunse, care înainte rămâneau doar între angajați. Astăzi companiile investesc bani mari în imaginea lor, susținând proiecte de caritate, voluntariat, angajând oameni care muncesc la prezența lor online și la discursul lor public. 

Moldova e o piața mică pentru astfel de investiții majore, dar avem multe de învățat la capitolul comunicare de brand. Imaginea nu e ceva ce cumperi sau construiești peste noapte, ci din prima zi, de ea depinzând cine va dori să muncească cot la cot cu tine. 

3. Companiile bune atrag oameni buni. Un profesionist își va dori să lucreze acolo unde e prețuit, unde i se oferă un salariu bun, care ia în calcul realitatea economică (inflația, prețul unei chirii, coșul minim de consum), acolo unde găsește flexibilitate, posibilitate de creștere și multe alte lucruri necesare într-o eră atât de agitată ca a noastră. 

4. Pune accent pe diferențe. La fel ca și în atragerea clienților, când vrei să atragi angajați cel mai mult contează ce te face diferit și unic. Imaginează-ți candidatul pe care l-ai vrea în compania ta. Gândește-te că el vede zeci de anunțuri care sună la fel. Ce l-ar face, dintre toate, să fie atras anume de anunțul tău? Ce te diferențiază de alți angajatori? Dacă vei răspunde la această întrebare și vei putea include atuurile companiei în anunț, șansele de recrutare vor crește vizibil. 

5. Inițiază parteneriate cu instituțiile educaționale și organizează instruiri. Unele companii lansează parteneriate cu universitățile (cum e UTM), cu colegiile profesionale, unde susțin studenții care, mai târziu, vor opta pentru compania lor. Unele companii lansează cursuri sau instruiri (în web design, în design graphic, în economie, contabilitate, etc) din care, ulterior, îi aleg pe cei mai buni absolvenți și le fac o ofertă de muncă. 

6. Investește în programe de internship și de recalificare profesională în interiorul companiei. Uneori, un angajat poate să fie bun, dar nu pentru poziția unde a fost ales. Oferă posibilitatea reorientării în carieră chiar în interiorul companiei, pentru ca acesta să știe că se pot dezvoltă în aria sau nișa dorită fără a schimba locul de muncă. 

Să atragi specialiști buni nu e ușor, dar nu e nici imposibil. De aceea misiunea platformei noastre e una ambițioasă, dar esențială - de a aduce mai aproape angajații și angajatorii și de a le oferi tot suportul necesar în procesul de recrutare.

 

 

Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
Distribuie:
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?