Cum poți obține o semnătură digitală și de ce ai nevoie de ea?
28-03-2024 1918

Cum poți obține o semnătură digitală și de ce ai nevoie de ea?

În era transformărilor digitale și a progresului tehnologic n-are cum să nu-ți trebuiască o semnătură digitală, care te va ajuta să-ți lași „amprenta” pe documentele oficiale, în doar câteva secunde. La sfârșitul anului trecut, în țara noastră erau disponibile peste 266 mii de certificate de semnătură digitală, în creștere față de 2022. Potrivit datelor oficiale, 3.400 de persoane dețin câte patru și mai multe certificate de semnătură digitală, chiar dacă nu ar avea nevoie de ele, deoarece este vorba despre una și aceeași identitate. Autoritățile naționale au scopuri mărețe. Își propun ca în următorii șase ani să digitalizeze toate serviciile publice. În prezent, în Republica Moldova sunt disponibile trei tipuri de semnături digitale: semnătura electronică, bazată pe dispozitivul token eliberat de către STISC și celelalte instituții intermediare, semnătura mobilă, eliberată de către doi operatori de telefonie mobilă din țară și buletinul de identitate electronic. În curând, ar putea apărea o nouă soluție de identitate electronică bazată pe aplicații mobile, adică o a patra semnătură digitală.

Ce este semnătura electronică?

Semnătura electronică (mobilă sau pe suport de USB Stik) este identitatea digitală a persoanei. Cu ajutorul semnăturii te poți autentifica pe platforme digitale, poți semna documente electronice sau întocmi cereri online pentru anumite servicii, care, în mod obişnuit, sunt accesibile doar prin prezenţa fizică şi prezentarea actului de identitate. Semnătura electronică este o confirmare că în fața calculatorului sau telefonului mobil ești chiar tu. Semnătura electronică, inclusiv cea mobilă, are, prin lege, aceeași valoare și putere juridică, precum semnătura de mână (olografă).

Câți moldoveni dețin semnătură digitală?

Potrivit datelor oficiale disponibile la 31 decembrie 2023, în țară erau eliberate 266.155 de certificate de semnătură digitală. 

...

Victor Guzun

Expert Politici Digitalizare

„Din numărul total de certificate, 109.159 au fost eliberate pe dispozitivul token, eliberat de către STISC și celelalte instituții intermediare. Operatorii de telecomunicații Orange și Moldcell au eliberat 127.627 de semnături electronice mobile, o creștere fulminantă majoră, comparativ cu 2022, atunci când s-au înregistrat 36.000 de semnături mobile. Totodată, Centrul de Tehnologii Informaționale în Finanțe a eliberat 29.133 de semnături electronice, Agenția Servicii Publice - 69 de certificate valabile de semnătură digitală, Ministerul de Externe, prin intermediul celor 41 de misiuni diplomatice și consulare, - 67 de certificate de semnătură digitală, iar Camera de Comerț și Industrie a eliberat în total 408 certificate valabile”, a declarat Victor Guzun, expert politici digitalizare, Institutul pentru Politici și Reforme Europene în cadrul discuției publice „Identitatea digitală și utilizarea semnăturii electronice în Republica Moldova: realități și perspective”. 

Potrivit datelor oficiale, aproape 36 de mii de persoane au câte două certificate de semnătură digitală, 10 mii de persoane au câte trei certificate, iar 3.400 de persoane dețin câte patru și mai multe certificate.

„Principalele noastre concluzii: numărul de semnături digitale este în creștere în Republica Moldova. Aceasta este o noutate foarte bună, deoarece oamenii înțeleg mai bine că având semnătură digitală au acces la cele aproape 300 de servicii digitale disponibile din Republica Moldova. Observăm o creștere de 4-5 ori a numărului de certificate mobile, din cauza disponibilității certificatului în telefonul mobil. Constatăm că oamenii încep să folosească mai puțin semnăturile bazate pe tokenele STISC”, a afirmat Victor Guzun.

Semnătura electronică

Legea nr. 91/2014 definește „semnătura electronică” drept date în formă electronică, care sunt ataşate la sau logic asociate cu alte date în formă electronică şi care sunt utilizate ca metodă de autentificare. Semnătura electronică reprezintă, de fapt, un dispozitiv criptografic, adică un USB token, care se eliberează de Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică.

Există câteva tipuri de semnături electronice:

  • semnătura electronică simplă;
  • semnătura electronică avansată necalificată;
  • semnătura electronică avansată calificată.

Dar, să le luăm pe rând. Semnătura electronică simplă este semnătura electronică utilizată ca metodă de autentificare, fără a face trimitere exclusiv la semnatar. Semnătura electronică avansată necalificată este o semnătură electronică ce îndeplineşte următoarele cerinţe:

  • face trimitere exclusiv la semnatar;
  • permite identificarea semnatarului;
  • este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar; 
  • este legată de datele la care se raportează, astfel încât orice modificare ulterioară a acestor date poate fi detectată.

Semnătura electronică avansată calificată este o semnătură electronică care îndeplineşte toate cerinţele semnăturii electronice avansate necalificate şi, suplimentar:

  • se bazează pe un certificat calificat al cheii publice emis de un prestator de servicii de certificare acreditat în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate;
  • este creată prin intermediul dispozitivului securizat de creare a semnăturii electronice şi se verifică securizat cu ajutorul dispozitivului de verificare a semnăturii electronice şi/sau al produsului asociat semnăturii electronice, care dispun de confirmarea corespunderii cu cerinţele prevăzute de prezenta lege.

În conformitate cu prevederile Hotărârii de Guvern nr. 414/2018, Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică gestionează infrastructura unică a cheii publice (PKI) a Guvernului. Serviciul este cu plată, iar la prima solicitare a certificatului, vei achita și pentru dispozitivul token. Partea bună este că ulterior, numărul semnăturilor digitale este nelimitat pe durata valabilității certificatului. Următoarea plată o vei face la reînnoirea certificatului. Pentru a obține accesul, trebuie să accesezi pagina semnatura.md și să urmezi pașii indicați, pentru persoanele fizice sau juridice. ...O altă posibilitate pentru obținerea semnăturii electronice este solicitarea acesteia în cadrul Centrului de Tehnologii Informaționale în Finanțe. Odată ce ai obținut semnătura electronică, suplimentar, trebuie să instalezi în calculator programele MoldSign. Aplicația și ghidul de instalare le găsești pe portalul serviciilor electronice STISC.

Semnătura mobilă

Cu semnătura mobilă poți utiliza telefonul mobil ca pe un buletin de identitate pentru a semna online orice document, fie că este vorba de un contract, cerere sau declarație. Tot mai multe servicii electronice, publice și private, sunt disponibile online sau prin alte mijloace electronice și pot fi accesate de oriunde și oricând, fără a te deplasa la ghișeu. Accesarea serviciilor electronice cu ajutorul telefonului mobil e foarte simplă:

  • Indică numărul de telefon pentru care ai activat semnătura electronică.
  • Pe telefonul mobil vei primi o solicitare de verificare a identității sau de semnare a unui document electronic, pe care o poți accepta sau refuza.
  • Totodată, telefonul îți va afișa un cod de verificare, pe care îl compari cu cel afișat de MPass sau MSign.
  • Pentru a accepta solicitarea, testează codul PIN al semnăturii mobile, pe care îl cunoști doar tu.

Pentru a activa semnătura mobilă, consultă operatorul tău de telefonie mobilă. Poți alege diverse pachete cu numărul de semnături optime pentru tine:

  • Moldcell
  • Orange

Pentru obţinerea dreptului de semnătură digitală prin intermediul telefonului mobil vor fi folosite certificate eliberate de Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică, iar dreptul de înregistrare a utilizatorilor va fi dat operatorilor de telefonie mobilă. Cetățenii pot obține rapid semnătura mobilă de la operatorii de telefonie mobilă. Pentru aceasta ei vor prezenta numai buletinul de identitate și vor completa o cerere, procedură care nu durează mai mult de 15 minute. Cartela SIM obișnuită pe care o dețin cetățenii va fi înlocuită cu o cartelă SIM specială, care include semnătura mobilă.

Serviciul este disponibil și cetățenilor de peste hotare. Prin intermediul acestuia, se permite accesarea serviciilor pe care tradițional le solicitau doar de acasă, din Republica Moldova. La nivel internațional, Republica Moldova a fost al 7-lea stat care a lansat un astfel de serviciu de autentificare cu ajutorul telefonului mobil.

Buletinul de identitate electronic

Buletinul de identitate electronic este actul de identitate de uz intern, o versiune nouă a buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova care conţine un cip electronic. Agenţia Servicii Publice precizează că în Republica Moldova perfectarea buletinelor de identitate electronice a început în luna martie 2014. Cetăţenii care au buletin de identitate electronic NU pot deţine concomitent şi un buletin de identitate clasic.

Buletinul electronic conţine date cu caracter personal ale titularului,  mijloacele semnăturii electronice şi certificatele cheilor publice, care se introduc în mediul de stocare electronică a datelor. Cipul buletinului de identitate electronic conţine două aplicaţii: aplicaţia ICAO, care permite identificarea posesorului documentului, precum şi în cazul documentelor de călătorie obişnuite, dublând astfel datele personale vizuale și aplicaţia PKI, care conţine certificatele cheilor publice ce permit utilizarea serviciilor electronice guvernamentale: MSign, MPass, MPay, precum şi alte servicii electronice.

Termenul de valabilitate al certificatelor cheilor publice se stabileşte de către prestatorul serviciilor de certificare în condiţiile prevederilor legale privind semnătura electronică şi documentul electronic, iar la expirarea acestui termen, la cererea solicitantului, se eliberează certificate noi, conform tarifului stabilit. Expirarea termenului de valabilitate a certificatelor cheilor publice şi/sau defectarea mediului de stocare electronică a datelor nu influenţează asupra valabilităţii buletinului de identitate electronic.

Cererea pentru eliberarea buletinului de identitate electronic al cetăţeanului Republicii Moldova şi pentru eliberarea certificatelor cheilor publice se depun personal de către solicitant la orice centru multifuncţional al ASP. Prețurile pentru prestarea acestui serviciu sunt indicate în tabel....

sursa: ASP

40% dintre serviciile publice sunt digitalizate

Potrivit experților Institutului pentru Politici și Reforme Europene, pe platforma serviciilor publice sunt disponibile peste 700 de servicii, dintre care aproape 300 sunt digitale.

„Numărul de cetățeni care dețin certificate de semnătură digitală este un element fundamental, deoarece fără autentificare digitală și fără penetrarea acestui mecanism pe larg, noi nu putem vorbi despre o transformare digitală incluzivă și totală a Republicii Moldova. În septembrie 2023, Guvernul a adoptat Strategia de Transformare Digitală a Republicii Moldova pentru anii 2023-2030, care prevede că spre sfârșitul anului 2024 - 75% din toate serviciile publice trebuie să fie digitalizate, iar către 2030 - toate 100% din servicii. Fără semnătură digitală, acest obiectiv nu poate fi obținut”, a specificat Victor Guzun, expert politici digitalizare, Institutul pentru Politici și Reforme Europene, în cadrul discuției publice.

Nivelul de percepție și asimilare a serviciilor publice digitale de către populație, precum și gradul de satisfacție față de accesarea serviciilor în format digital sunt măsurate anual prin intermediul Sondajului Național Anual, realizat de către Agenția de Guvernare Electronică. Datele pentru anul 2023 arată că 55,3% din totalul utilizatorilor de servicii publice au accesat servicii publice electronice. Peste jumate de respondenți (56%) susțin că ar alege să acceseze în mod online serviciul public, față de 39,7% care optează pentru metoda tradițională, offline, la ghișeu....

sursa: Sondajul Național Anual

Se declară disponibili pentru accesare prin intermediul computerului - 39,3% dintre respondenți, un nivel moderat de disponibilitate manifestă - 16,6% dintre cei chestionați.  Gradul disponibilității pentru utilizarea serviciilor electronice prin telefon mobil depășește cu 16% gradul disponibilității de utilizare a serviciilor publice electronice prin intermediul computerului (55,5%). Indicatorul combinat de disponibilitate egalează cu 47,4%. Totodată, se confirmă faptul că o creștere explozivă a ponderii respondenților care resping utilizarea serviciilor publice în regim online are la bază tendința de durată spre renunțare de a accesa servicii publice electronice prin intermediul computerului în favoarea telefonului....

sursa: Sondajul Național Anual

...

Alexandru Corețchi

Directorul Serviciului Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică

„Misiunea noastră, a Serviciului Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică, este să ne gândim la securitatea operațiunilor, pentru că STISC este singurul prestator de încredere, care are prerogativa să organizeze și să pună la dispoziție consumul de servicii electronice. Aici este necesar să înțelegem un lucru: comoditatea cu securitatea nu întotdeauna se împacă. Deci, noi colaborăm cu toate instituțiile statului, analizăm cerințele și standardele, ca să nu expunem cetățenii la riscuri nejustificate. Un prim aspect este că noi vrem să dezvoltăm aceste echipamente de încredere și să mărim gradul de adopție, de exemplu, pentru diasporă, care poate fi înregistrat în sistemul nostru. Acum suntem în stadiu de elaborare a procedurii de reînnoire automatizată, atât timp cât eu dețin o semnătură validă, fără contact fizic. Acestea toate vor crește numărul de adopție, prin neimpunerea cetățeanului la fiecare etapă să vină fizic pentru autentificare”, a specificat Alexandru Corețchi, Directorul Serviciului Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică, în cadrul discuției publice „Identitatea digitală și utilizarea semnăturii electronice în Republica Moldova: realități și perspective”.

Printre cele mai accesate servicii publice disponibile în format digital se numără:

  • serviciile electronice de de documentare a populației (36,7%), 
  • serviciile electronice fiscale (34,0%), 
  • serviciile electronice cadastrale (22,3%),
  • serviciile e-CNAS (21,2%).
Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Concluzii

Identitatea (semnătura) digitală este ca şi un buletin de identitate, doar că electronic, folosit în lumea virtuală, oferindu-i persoanei fizice sau juridice posibilitatea de a semna electronic anumite acte, declaraţii sau de a întocmi cereri de la distanţă pentru anumite servicii care, în mod obişnuit, erau accesibile doar prin prezenţa fizică şi prezentarea actului de identitate. Aceasta asigură interacțiunea online cu instituțiile publice în vederea accesării serviciilor publice electronice.  În Republica Moldova, semnătura electronică avansată calificată are aceeaşi valoare juridică ca şi semnătura olografă. Agenția de Guvernare Electronică recomandă utilizarea Serviciului MSign în calitate de metodă de aplicare și de verificare a autenticității semnăturii electronice calificate avansate. Cum accesezi serviciul?

  • Accesează platforma msign.gov.md;
  • Alege opțiunea „Semnează”;
  • Încarcă fișierul (documentul în pdf) pentru semnare;
  • Scrie motivul semnării (opțiuni de răspuns pot fi: aprobat, semnat, rezoluția, etc.);
  • Scrie codul din imagine și semnează!

Prin MSign poți semna cu cele 3 instrumente disponibile: Semnătura Mobilă, Buletinul de Identitate Electronic și Semnătura electronică. Beneficiile utilizării:

  • Oferă posibilitatea de a accesa servicii electronice de la distanță în loc să ne deplasăm la ghișeu;
  • Elimină necesitatea de a tipări documentele doar pentru a fi semnate;
  • Asigură confidențialitatea și siguranța datelor.

Mai multe detalii pe semnatura.md. Autoritățile anunță că o nouă soluție de identitate electronică bazată pe aplicații mobile, denumită inițial MobiSign, se află în proces de implementare. Serviciul guvernamental de identitate și semnătură electronică mobilă (MobiSign) este o soluție de identitate electronică bazată pe aplicații mobile și are ca obiectiv principal oferirea instrumentului de autentificare și semnare a documentelor electronice, inclusiv prin intermediul sistemelor informaționale integrate cu serviciul electronic guvernamental integrat de semnătură electronică (MSign) și serviciul guvernamental de autentificare și control al accesului (MPass).

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?