Skill-uri şi resurse utile unui Social Media Manager de succes
29-03-2020 3648
Timp de citire: 4 min.

Skill-uri şi resurse utile unui Social Media Manager de succes

Un Social Media Specialist e, într-un fel, vocea companiei pe internet. Dar știi cu ce skill-uri ar trebui să porneşti la drum în această specializare?

Soft skills: Dezvolți o mare parte din skill-uri odată ce te angajezi ca junior într-o agenție de publicitate. E nevoie de o perioadă de cel puțin 3 luni, timp în care funcționeză principiul „învăț din mers”.

Evident, trebuie să-ți placă și să poți să scrii, să ai un simț dezvoltat al umorului, să te pui în pielea oricărui tip de consumator (mai ales internaut) și să descoperi tot felul de lucruri în imensul internet, pe care să le poți aplica apoi sau propune oricărui client.

Hard skills: Ești un on-line geek (a nu se confunda cu nerd) și își place să urmărești știrile și noutățile digitale. Ai calități excelente de editare de texte, știi să faci prezentări convingătoare și cunoști mai toate platformele de social media existente pe piață.

Ai cunoștințe basic de HTML și știi să editezi imagini cu dimensiunile corecte pentru Facebook, Instagram, Twitter sau LinkedIn. Știi ce sunt reach, engagement rate, CTR sau impressions și poți să-i interpretezi. Și te uiți periodic la ce face concurența, ca să nu te repeți sau ca să fii mereu cu un pas înaintea lor.

Resurse necesare în procesul de învăţare din prima perioadă:

[Cărţi]

 Jab, Jab, Jab, Right Hook de Gary Vaynerchuk

„Faptul că putem crea conținut care ne permite să împărtășim experiențe, gânduri și idei în timp real devine o parte intrinsecă a vieților noastre în secolul 21.” spune Vaynerchuk.

Câteva lucruri esențiale pe care le mai subliniază autorul sunt legate de cum să faci marketing online de calitate, despre evoluția formelor de comunicare în publicitate și despre ce înseamnă să ai cele mai potrivite servicii cu clienții.

The social media 100: Tactics and Tips to Develop Your Business Online de Chris Brogan

Este important să dezvolți o relație cu utilizatorii/clienții tăi înainte să începi să vinzi ceva. Chiar dacă este un volum mai vechi despre social media, este încă suficient de actual pentru a-ți crea o bază bună de pornire.

Relax! It’s Only Social Media: A no-nonsense guide to social networking for you and your business de Luan Wise

Luan demontează miturile care spun că există o strategie de social media. O abordare, un obiectiv, niște tactici de activări sau de conținut pot fi doar strategice, ca parte integrantă a strategiei de business, dar în niciun caz nu reprezintă strategia. 

[Site-uri]

Social Media Examiner: Tot ce apare nou în Social Media, atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere al conținutului se găsește aici.

Social Media în Culise: Cea mai mare comunitate din Republica Moldova specializată în social media și marketing digital.

Brand Watch: Cea mai mare bază de date cu opiniile consumatorilor despre orice subiect sau produs.

Ctrl-D: Articole, sfaturi, noutăți extrem de utile în design, development sau digital.

ZeList: Ultimele noutăți și statistici despre social media în România.

 

Ce ar trebui să poți după perioada de învățare a domeniului:

Un Social Media Manager devine cel mai bun ambasador al brandului pe care îl reprezintă în online.

În momentul în care primește brief-ul din strategie despre cum va arăta un brand pe o perioadă dată sau cum va comunica acel brand în social media, social media manager-ul va ști să lanseze paginile, dacă acestea nu există, conform tuturor aspectelor discutate cu departamentele de strategie și de creație.

Odată setate aceste detalii, un SMM-ist va trebui să:

  1. Monitorizeze paginile de social media aferente brandului;
  2. Răspundă la toate mesajele venite de la utilizatori, atât în public, cât și în privat;
  3. Dezvolte conținut de calitate, conform planului brandului;
  4. Modereze conversații, campanii sau concursuri care interacționează cu utilizatorii;
  5. Analizeze și să ajusteze campanii de ad-uri, în funcție de performanța acestora;
  6. Realizeze raportări periodice despre performanțele fiecărei platforme în parte.

Resurse care te pot ajuta să aprofundezi acest job:

[Cărţi]

Audience: Marketing in the Age of Subscribers, Fans and Followers de Jeffery Rohrs

Fiecare brand are nevoie de o audiență pentru a supraviețui. Acest ghid te învață cum să intri în lumea comunităților din online. 

The Conversion Code de Chris Smith

Un ghid despre cum se pot crește vânzările unui produs/brand prin tactici și instrumente online.

The Art of Social Media: Power Tips for Power Users de Guy Kawasaki

Tips and tricks despre cele mai bune metode și strategii online de marketing și, mai ales, despre cum să legi social media de blogging.

[Site-uri]

Cannes Lions Archive: Exemple de bune practici și campanii de succes în social media care au luat premii la Cannes.

IAB Mixx Awards: Festival de interactive marketing cu exemple de bune practici din categoriile branded content, mobile, social, B2B, display ad, direct response, lead generation.

Alte resurse: Social Media România

Cunoştinţe şi abilităţi extra job ce pot fi utile unui Social Media Specialist:

Soft: Să fie o persoană curioasă nativ, să aibă o bază solidă de beletristică și literatură universală, să citească știrile zilnic, să fie la curent cu tot ce apare nou în Netflix, HBO și la Hollywood.

Hard: Să cunoască industria locală și internațională de advertising, să cunoască tool-uri diverse de editare foto-video, să aibă o listă bună de endorseri ca as în mânecă pentru momentele în care va fi nevoie de vreunul. Să strângă cât mai multe date offline (de la o simplă bere cu prietenii până la evenimente de profil).

Ce ar trebui să ştii să faci ca senior în acest job:

Este important în acest punct să ai o viziune integratoare asupra fiecărui brand în platformele de social media pe care le coordonezi.

Apoi, la nivel de micro-management va trebui să coordonezi și să oferi consultanță în dezvoltarea de conținut pentru calendarele periodice următoare. Poți avea întâlniri frecvente cu diverși clienți în care prezinți direcții noi de conținut sau strategii de comunicare pentru paginile de social media ale brandului. Ești într-o continuă competiție cu tine însuți și încerci să vii cu idei care „nu s-au mai făcut în online”.

Caută un loc de muncă după:
Patricia Mihailă
Publicat de către
Patricia Mihailă
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?