Dicționarul angajatului priceput: Acronime, slanguri și expresii utilizate în companiile de TOP, pe care trebuie să le cunoști.
31-03-2021 4444

Dicționarul angajatului priceput: Acronime, slanguri și expresii utilizate în companiile de TOP, pe care trebuie să le cunoști.

 

Suntem siguri că deseori ați auzit aceste expresii, acronime, slanguri și din diferite motive v-ați simțit incomod să întrebați ce înseamnă ele. Ei bine, noi ne-am gândit să vi le explicăm pe toate și aici ne-au ajutat companiile de top, precum: Tekwill, EBS Integrator, Jivy Group, LeaderHR, Agile Partners, Best4u International, Crunchyroll Moldova, Picanova, Grafit Holding, Pentalog, Unifun, Endava, Mixbook, Molenu, Travod, ISD, Startup Moldova și altele. 

Dacă utilizezi alte expresii, acronime și slanguri, lasă-ne să știm. Cu mare drag vom completa lista noastră. Fii informat. Fii un angajat priceput.

 

Acronime: 

 

CEO - vine de la sintagma în engleză „Chief Executive Officer” și înseamnă în română Director General. Practic este funcția de conducere cea mai înaltă a unei companii. Trebuie specificat faptul că în alte organizații, funcția de director general este echivalentă cu cea de președinte (într-o bancă, într-o televiziune, într-un partid politic, într-un club sportiv etc.), rector (într-o universitate), director (într-o instituție de învățământ preuniversitar) etc.
CRM - (Customer Relationship Management) în traducere Managementul Relațiilor cu Clienții, reprezintă un ansamblu de instrumente, proceduri și strategii ce au în vedere îmbunătățirea relației cu clienții. Sistemul CRM are rolul de a gestiona atât activitățile externe ale unei companii, referitoare la clienți, prospecti și parteneri de afaceri, cât și cele interne, legate de angajați și departamente. Acest tool este folosit cel mai des în vânzări
CV - este o biografie de afaceri personală. Lista tuturor lucrurilor care vă recomandă drept candidatul potrivit pentru un anumit loc de muncă.
MVP - (eng. Minimum Viable Product) o versiune a unui produs cu suficiente caracteristici pentru a putea fi utilizat de clienții timpurii, care pot oferi apoi feedback pentru dezvoltarea viitoare a produsului.
VC - (Venture Capital) formă de finanțare de capital privat oferită de firmele sau fondurile de capital întreprinderilor noi, în stadiu incipient și companiilor emergente care au fost considerate a avea un potențial ridicat de creștere sau care au demonstrat o creștere ridicată (în ceea ce privește numărul de angajați, veniturile anuale, scara operațiunilor etc.).
ASAP - as soon as possible sau sau cât mai curând posibil.
JFYI / FYI - “just for your information”
COB - “close of business.” se referă la sfârșitul unei zile lucrătoare și închiderea piețelor financiare din New York, care definesc programul de lucru al SUA. Se folosește în relațiile de afaceri pentru a stabili un termen limită pentru finalizarea unei sarcini până la ora 17:00, ora standard de est (EST).
EOD -  “end of day.” Este folosit pentru a stabili un termen pentru realizarea unei sarcini, care ar trebui să fie finalizată până la sfârșitul zilei lucrătoare - de obicei la 17:00.
TBC - “to be confirmed” (a se confirma)
TBD - “to be decided” (a se decide)
OOO - out of office (înafara oficiului)
ATS - applicant tracking system (sistem de monitorizare aplicanti în procesul de recrutare)
SMM - Social Media Manager - este persoana care este responsabilă de generare de content, setare campanii de promovare pe o anumită sau mai multe platforme de socializare

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Slanguri și expresii des utilizate

Job Remote - job care poate fi practicat în afara biroului.
Team-building - reprezinta un set de actiuni/tehnici/jocuri care ar avea ca rezultat conectarea angajatilor/colegilor/echipei in vederea imbunatatirii performantei acestora.
Brainstorming - Brainstormingul este o tehnică de creativitate în grup, menită să genereze un număr mare de idei, pentru soluționarea unei probleme.
Meeting - ședința comună, unde are loc dezbaterea anumitor subiecte importante. Acest meeting poate dura de la câteva minute până la câteva ore, în funcție de numărul de subiecte abordate. De obicei, ședințele au loc într-o atmosferă calmă, în care fiecare angajat își expune opinia pe marginea discuțiilor.
Meeting room - sala / încăperea unde se desfășoară ședințele cu angajații, clienții.
Meeting Zoom - ședință online, care se desfășoară în aplicația ZOOM.
Soft Skills - (abilități umane) te ajută să treci peste media profesională și să ieși din mulțime. Ele nu țin de specificul profesiei tale, de cât de bine îți cunoști meseria, ci mai mult de cum știi să te remarci, ce fel de atitudine ai, care îți sunt abilitățile sociale și cum te ajută ele să ai un contact bun cu ceilalți.
Hard Skills - (abilități tehnice) sunt acele cunoștințe de specialitate ce țin de pregătirea și experiența profesională a unui angajat. Cu alte cuvinte aceste abilități sunt cele fără de care un profesionist nu poate să își realizeze munca.
Junior - e persoana care se afla în primă etapă a carierei sale -cunoaște elementele de bază ale funcției sale, poate îndeplini sarcini simple, dar nu este încă pregătit să lucreze singur, iar în etapa finală  va reuși sa lucreze independent la sarcini simple.
Middle - e persoane care are o anumită experiență într-un domeniu (aceasta perioada poate varia de la pozitie la pozitie, de la companie la companie și conform diferitor criterii), preia de sinestătător anumite sarcini de dificultate medie.
Senior - e un specialist cu experienta mai vastă, cu abilități de mentor și teamleader sau cu cunoștințe avansate într-un anumit domeniu.
Follow-up - este de obicei un mesaj transmis clienților, colegilor, angajaților, candidaților în urma a unui proces, eveniment, interviu, în care se revine cu un feedback sau alte informații de menținere a unei conversații/colaborări.
Recruiting - reprezinta procesul de cautare, discutii, intervievari, testari, negocieri a unei persoane pentru o anumită poziție/post vacant într-o companie/organizație.
Hiring - reprezinta procesul de angajare in cadrul unei companii/organizatii.
Onboarding - reprezinta procesul de introducere in organizatie/companie a unui nou angajat, și anume procesul prin care noul angajat acumuleaza informațiile, skill-urile și comportamentele necesare pentru a performa pe un anumit post din companie.
Offboarding - reprezinta procesul prin care angajatul in momentul eliberării din companie preda/transmite postul.
Performance Review - reprezinta un proces prin intremediul caruia sunt evaluati angajații unei companii prin prisma productivitatii, eficientei și avansarii profesionale.
Tabel de pontaj - reprezinta un tabel in care se duce evidenta zilelor de lucru, concediu de odihna, concediu din cont propriu și concediului de boala.
Engagement - presupune anumite metode care duc la creșterea și păstrarea motivatiei angajatilor.
Retention - adică retentia angajatilor, presupune abordarea și implementarea unor metode care ar favoriza/duce la păstrarea angajatilor buni într-o companie/organizație.
Career Path - reflecta treptele profesionale în cadrul unei organizații.
Feedback - o reacție, un comentariu despre o idee sau un plan propus spre aprobare. Acest tip de comunicare favorizează schimbul de opinii și ușurează luarea deciziilor.
Update - se referă la înnoirea, actualizarea informației vechi, cu anumite precizări care au apărut într-un anumit context.
Cultură organizațională - conceptul de cultura organizațională se referă la tot ceea ce înseamnă standarde colective de gândire, atitudini, valori, convingeri, norme și obiceiuri care exista într-o companie.
Deadline - termenul limită de îndeplinire al unei sarcini (proiect, raport, articol, etc.). De asemenea, termenul deadline se mai folosește în așa cazuri, ca: „deadline pentru înregistrare/înscriere la concurs, burse, program de internship, etc.”.
Taskuri - o misiune / sarcină
Job Full Time (FTE (full-time employee) - job cu  program de lucru complet - 8 ore
Job Part Time - job cu normă incompletă, mai puțin de 8 ore.
Freelancer - este un liber profesionist (a se citi expert în domeniul lui) care oferă un serviciu în schimbul unei remuneratii financiare. El nu este angajatul nimănui, colaborează cu diverși clienți pe proiecte punctuale sau alege colaborările long term.
Reach - este un termen care descrie numărul de oameni care au interacționat cu o postare pe rețelele sociale sau efectul pe care l-a atins produsul. Datorită acestui reach, creatorii își dau seama cât de popular a fost produsul lansat și în perspectivă se analizează dacă a meritat efortul depus sau nu.
Trello - este o aplicaţie foarte populară pentru un management eficient al proiectelor. Cu ajutorul lui Trello, utilizatorii pot să îşi organizeze eficient timpul şi să administreze numeroase proiecte alături de colegii de echipă, toţi având acces la “organizator” şi putând face orice modificări doresc.
Sprint - o perioadă stabilită de timp în care lucrările specifice trebuie finalizate și pregătite pentru revizuire (în Agile - un tip de metodologie de dezvoltare).
Zoom - este o aplicație care permite realizarea unor conferințe video ce a căpătat o popularitate foarte mare după ce milioane de oameni au început sa lucreze de acasă, Aplicația permite interacțiunea cu colegii de muncă atunci când întâlnirile în persoană nu sunt posibile.
Startup - o afacere sub forma unei companii, a unui parteneriat sau o organizație temporară, care are scopul de a căuta un model de afaceri repetabil și scalabil.
Startup Mindset Education - rubrică educațională de marca Startup Moldova, care are scopul să ofere publicului o imagine generală corectă despre lumea startup-urilor și să formeze o audiență informată despre ecosistemului local. Postările interactive încep de la noțiuni de bază și se aprofundă în detalii specifice.
Lean Startup - metoda utilizată pentru a înființa o nouă companie sau pentru a introduce un produs nou în numele unei companii existente.
Pitch Deck - prezentare care oferă o scurtă prezentare a companiei tare, planului de afaceri și viziuni startup.
Business Model Canvas - instrument utilizat pentru a prezenta forma unui model de afaceri. Prin intermediul unui grafic vizual, un Business Model Canvas descrie propunerea de valoare, infrastructură, clienții și finanțează și ajută la înțelegerea valorii unui produs pentru potențialii săi clienți.
Lean Canvas - dezvoltarea unui produs sau companie în mod iterativ pentru a măsura mai bine progresul și satisfacția clienților pentru a înțelege mai bine nevoile clienților și pentru a se adapta la cerințele pieței.
Startup Pivoting - schimbarea strategiei de afaceri a unei companii, pentru a se adapta la schimbările din industria sa, preferințele clienților sau orice alt factor care îi afectează rezultatele.
Market Validation - procesul de a determina dacă produsul tău prezintă interes pentru o anumită piață țintă. Validarea pieței implică o serie de interviuri cu clienții cu persoanele din piața ta țintă și are loc aproape întotdeauna înainte de a face o investiție semnificativă în produsul / conceptul tău.
Unit Economics - Economia unității este pentru start-up-uri echivalentul analizei rentabilității pentru întreprinderile tradiționale. Se reflectă în veniturile directe și costurile asociate cu un anumit model de afaceri de pornire, dar exprimate pe bază de unitate. 
Angel Investor - persoană fizică care furnizează capital pentru începerea unei afaceri, de obicei în schimbul unei datorii convertibile sau a unui capital propriu.
Equity - procentul de participare la o anumită companie. Pentru investitorii în startup-uri, aceasta înseamnă procentul acțiunilor companiei pe care un startup este dispus să le vândă investitorilor pentru o anumită sumă de bani.
Traction - având un set măsurabil de clienți sau utilizatori care servește pentru a demonstra unui potențial investitor că startup-ul tău are viitor. 
Early Stage - faza incipientă a unui startup, în care el se concentrează pe dezvoltarea produselor, construirea unei baze de clienți și stabilirea unui flux de numerar puternic. 
AB Testing - un experiment în care două sau mai multe variante ale unei pagini sunt afișate utilizatorilor la întâmplare, iar analiza statistică este utilizată pentru a determina care variație are rezultate mai bune pentru un anumit obiectiv de conversie.
Design Thinking - abordarea human-centered asupra inovației - ancorată în înțelegerea nevoilor clienților, prototiparea rapidă și generarea de idei creative - care vor transforma modul în care dezvoltați produse, servicii, procese și organizații.
Prototype - un model inițial al unui obiect construit pentru a testa un design.
Scale - procesul de creștere a veniturile fără o creștere substanțială a resurselor.
Exponential Organizations - o organizație al cărei impact sau rezultat este disproporționat de mare - de cel puțin 10 ori mai mare - comparativ cu colegii săi din cauza noilor tehnici organizaționale care valorifică tehnologiile accelerate. 
Profile Persona - un tip de personaj fictiv care reprezintă nevoile reale ale clienților, sentimentele și tiparele comportamentale comune. Profile Personas oferă o perspectivă detaliată asupra motivațiilor și acțiunilor clienților și utilizatorilor și vă ajută să luați decizii mai bune pentru a vă rafina afacerea, marketingul, proiectarea sau chiar obiectivele de dezvoltare.
Leads - În contextul vânzărilor, un client potențial se referă la contactul cu un potențial client, cunoscut și ca „prospect”. Un Lead va deveni un viitor client, prin urmare, echipele de vânzări au responsabilitatea de a converti o cantitate maximă de clienți potențiali pentru a menține o rată de conversie bună.
Rata de conversie - raportul dintre vizitele în care este atins un obiectiv și numărul total de vizite. Măsurând rata de conversie, poți evalua cât de bine anumite elemente ale platformelor tale digitale stimulează conversiile și realizează obiectivele stabilite.
Influencer - o persoană cu capacitatea de a influența potențialii cumpărători ai unui produs sau serviciu prin promovarea sau recomandarea articolelor pe social media.
Inbound Marketing - metoda de a îți dezvolta organizația prin construirea unor relații semnificative și durabile cu consumatorii, leads și clienții.
Growth Marketing - o nouă versiune a marketingului tradițional. Acesta ia modelul tradițional de marketing și adaugă straturi precum testarea A / B, postări de blog cu valoare aditivă, campanii de marketing prin e-mail bazate pe date, optimizarea SEO, copierea reclamei creative și analiza tehnică a fiecărui aspect al experienței unui utilizator.
Problem Solution Fit - pasul care apare atunci când ai dovezi că clienților le pasă de anumite locuri de muncă, probleme și câștiguri. În această etapă ai demonstrat existența unei probleme și ai conceput o propunere de valoare care să se adreseze locurilor de muncă, impedimentelor și câștigurilor clienților tăi.
Product Market Fit - gradul în care un produs satisface o cerere puternică a pieței.
Market Segmentation - agregarea potențialilor cumpărători în grupuri sau segmente cu nevoi comune și care răspund în mod similar unei acțiuni de marketing.
Ore de lucru - perioada în care angajatul îndeplinește sarcinile de muncă în conformitate cu regulile interne ale întreprinderii, termenii contractelor individuale și colective de muncă.
Oră Inginerească – reprezintă perioada de timp echivalentă unei ore astronomice în interiorul pe parcursul căreia o resursă al Prestatorului a furnizat Serviciul IT;
Orele eficiente - reprezintă suma de ore de lucru al unui angajat (echipă) care este utilizat pentru a finaliza sarcinile în timpul estimat (raport dintre rezultatul obținut și orele cheltuite pentru realizarea acestuia). 
Ore ineficiente - Tot timpul consumat asupra orelor estimate este considerat ineficient. Ineficiente sunt orele consumate fără obținerea rezultatul ce duce la atingerea scopurilor echipei.
Eficienţă – Măsura în care resursele (fonduri, timp etc.) sunt convertite în rezultate economice credibile.
Orele investiționale - alocarea de resurse în proiecte interne cu scopul obținerii în viitor a unor venituri sau a altor efecte utile.
Bugetul proiectului – Totalitatea costurilor prevăzute pentru derularea unui proiect. Bugetul proiectului include costuri pe personal și costuri directe.
Costuri de personal – Cheltuieli pentru toate persoanele implicate în proiect (direct sau indirect), fie că sunt angajaţi ai organizaţiei sau experţi externi.
Costuri directe – Cheltuieli efectuate exclusiv în cadrul unui proiect, fără cheltuielile de personal (achiziția de materiale promo, serviciile terților necesare pentru dezvoltarea acestui proiect, etc.).
Costuri indirecte – Cheltuieli efectuate în cadrul unei organizaţii independent de derularea unui proiect (cheltuieli de chirie, cheltuieli de întreţinere etc.).
Bugetul echipei - reprezintă costul plății salariilor (inclusiv contribuții de asigurari sociale si medicala  dacă există) a angajatiilor ce fac parte din echipa.
Formare Profesională - Reprezintă un ansamblu de măsuri sau activități organizate și finanțate parțial de companie în vederea pregătirii, dobândirii sau aprofundării competențelor profesionale a Angajaților săi.
Competențe Profesionale -Reprezintă o serie de deprinderi și cunoștințe posedate de Salariat, aplicate în situații și medii de muncă diverse pentru realizarea activităților cerute la locul de muncă.
Formare Profesională Continuă -Reprezintă formarea profesională acordată la solicitarea Salariaților, care deja au o calificare obținută, realizată prin: cursuri de formare profesională continuă și alte forme de forme de formare profesională continuă.
Cursurile de Formare Profesională Continuă -Reprezintă evenimente organizate și coordonate de companie la solicitarea Salariaților săi, prin intermediul unui personal calificat, în scopul formării profesionale a acestora realizat prin intermediul cursurilor interne și externe.
Curs Intern -Reprezintă evenimentele organizate și coordonate nemijlocit de companie realizată la cererea Salariatului, în scopul formării profesionale al acestuia unde locul de desfășurare al cursurilor respective poate fi sediul Angajatorului sau o altă locație diferită de sediul respectiv.
Curs Extern -Reprezintă evenimente organizate și coordonate nemijlocit de companii terțe în calitate de furnizori de formare profesională, în scopul formării profesionale continua a salariaților, unde locul de desfășurare al cursurilor respective, poate fi sediul angajatorului sau o altă locație diferită de sediul respective.
Cursuri pe o perioadă nedeterminată - Cursurile pe o perioadă nedeterminată reprezintă cursurile care au o durată de desfășurare valabilă până la denunțarea unilaterală sau de comun acord de către Părți.
Cursuri pe o perioadă nedeterminată -Cursurile pe o perioadă determinată reprezintă cursurile care au o durată de desfășurare exacta și cunoscută din start.
Contract de Formare Profesională - Reprezintă un act adițional Contractului de Muncă în care este indicată modalitatea exactă de formare profesională, drepturile şi obligaţiile părţilor, durata formării profesionale, precum şi orice alte aspecte legate de formarea profesională, inclusiv obligaţiile contractuale ale Salariatului în raport cu compania care a suportat total sau parțial cheltuielile legate de formarea profesională.
Muncă prin cumul -  înseamnă exercitarea de către salariat, în afară de funcţia de bază, a unei alte munci permanente sau pe un termen determinat în baza contractului individual de muncă în afara orelor de lucru în funcţia de bază.
Întrebare de baraj -  întrebare de dificultate mai mare care decide care este mai bun dintre competitorii care se afla la același nivel.
Google Analytics -  este cel mai puternic instrument de măsurare și analiză a datelor web la momentul actual. Website-urile  utilizează inteligent datele prezentate de Google Analytics în planificarea strategiilor de marketing și conversie a vizitatorilor.
Researcher profesionist - acest termen descrie funcția persoanei care are meseria de a căuta și verifica/clarifica orice tip de informație.
Petrecere corporativă - eveniment organizat de către companie cel puțin o dată în an. La acest event participă angajații companiei. Atmosfera este informală, iar participanții au posibilitatea să se cunoască mai bine și să construiască relații mai solide.
Approvement - „a primi approvement de la șefi” - acest cuvânt înseamnă a obține aprobare, „undă verde” la implementarea unui proiect, scenariu sau acțiune din partea conducerii companiei, fără de care procesul nu poate fi realizat.
Top management - manageri responsabili pentru controlul și monitorizarea întregii organizații. Ei dezvolta obiective, planuri strategice, politici a companiei și iau decizii cu privire la direcția afacerii. 
Middle management - nivelul de management intermediar al unei organizații ierarhice care este subordonată conducerii executive și responsabilă pentru managerii de linie „conducători de echipă” și / sau managerii de linie „specialiști”.
Entry level management - nivelul de management incipient (de intrare) pentru o poziție de conducere de echipă (cu sau fara experienta).
Round up - denumirea ședinței săptămânale care sumarizează activitățile membrilor echipei și se discuta barierele intampinate în timpul lucrului. 
Set back - bariere, obstacle, întârzieri, impedimente în timpul lucrului
Win-Win - beneficial pentru ambele parti 
Touch-base - a lua contact cu cineva; a face legatura; 
Benchmark - un standard sau punct de reper/referință pentru a compara sau evalua o activitate, process, procedura, metoda, etc. 
Back to square one - revenire la punctul “zero”; de la început
Golden parachute - acord între o companie și un angajat (de obicei executive level, top management) care specifica ca angajatul va primi anumite beneficii semnificative in cazul incetarii angajarii. 
Agile Software Development - este o familie de metodologii de project management în ingineria software, bazată pe dezvoltarea incrementală și care îmbrățișează și promovează schimbările ce evoluează de-a lungul întregului ciclu de viață al unui proiect. Aceste metodologii se caracterizează prin divizarea problemei în subprobleme mici și planificarea lor pe durate scurte. 
SCRUM - este o metodă de gestionare a proiectelor caracteristică programării agile.
Scrum Master - Persoana care conduce scrumurile zilnice (ședințele) și este la curent mereu cu starea proiectului (echivalent cu un manager de proiect). Mai este referit și ca Lord de Scrum.
UX Design - User Experience Design - UX este despre a proiecta ceva simplu de utilizat. Atât de simplu încât utilizatorii nici nu-și dau seama de ușurința folosirii produsului respectiv. Atât de simplu încât tot ce au de făcut este să deschidă aplicația, site-ul sau ambalajul produsului și să înceapă să se bucure de noua experiență fără un manual de instrucțiuni sau alte întrebări.
UI Design - User Interface Design înseamnă comunicare vizuală și graphic design. UI este preocupat de frumos, estetic și interacțiuni plăcute.
HR Manager - HR este acronimul pentru Resurse Umane (Human Resources) si este persoana responsabilă de organizarea, gestiunea, dezvoltarea resurselor umane, sau mai bine zis rolul HR Managerului constă în dezvoltarea unei echipe care să atingă obiectivele companiei.
Internship - cea mai populară formă de program. Internshipul este  o modalitate prin care companiile își recrutează viitori angajați. Internship-ul reprezinta o oportunitate de învățare, o modalitate prin care poți obține experiență practică în domeniul de interes. Acest tip de program se derulează pe o perioada mai lunga, cuprinsa de obicei între 2 și 6 luni. Poate fi internship platit sau neplatit – însă de cele mai multe ori acest lucru este anunțat de către compania care recrutează.

 

Dicționarul va fi completat...

 

 

Caută un loc de muncă după:
Cristina Capațîna
Publicat de către
Cristina Capațîna
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?